بررسی ردپای یک و نیم میلیون ساله انسان های راست قامت

پژوهشگران در حال بررسی و مطالعه روی نمونه های رد پای باقی مانده از انسان های باستانی و گونه های نخستین انسان هستند که در آفریقا کشف شده است . در این مطالعات ، بیش از یکصد ردپای باقی مانده در منطقه ایلرت Ileret در کشور کنیا در حال بررسی و مطالعه بوده و پژوهشگران اعلام کرده اند این ردپاها احتمالا به گونه های انسان راست قامت یا Homo erectus   تعلق داشته که این مناطق را در جستجوی شکار زیر پا گذاشته  و مربوط به یک میلیون و پانصد هزار سال پیش هستند . بر اساس آنالیز های انجام شده ،  رد پاهای فوق به یک فرد بالغ از انسان های راست قامت تعلق دارد .

در همین زمینه نیل رواچ Neil Roach پژوهشگر دیرین انسان شناس palaeoanthropologist موزه تاریخ طبیعی آمریکا American Museum of Natural History اعلام کرد : " آن چه ما می توانیم در این رابطه اعلام کنیم این است که تعدادی رد پای منحصر به فرد از یک انسان راست قامت که احتمالا مذکر بوده در حاشیه این دریاچه به دست آمده است . وی در مسیر حرکت خود ، از این محل که که جانوران گوشتخوار نیز در آن تردد می کرده اند ، عبور کرده است . "

این اطلاعات به طور رسمی در نشست سالانه جامعه دیرین انسان شناسان annual meeting of the Paleoanthropology Society  مطرح شده  و گزارش کامل آن در وب سایت Nature منتشر شده است .

برخی از پژوهشگران گمان می کنند که انسان های راست قامت در ابتدا در بین بقایای شکار و پسماندهای غذای سایر حیوانات به جستجوی خورداک بوده و سپس خود تبدیل به شکارچیانی شدند که این موضوع سبب دریافت کالری بیشتر توسط بدن آن ها شده و این موضوع در نهایت منجر به رشد مغز آن ها شد .

لازم به توضیح است که نیل رواچ در این رابطه اعلام کرد : " اثبات شکارچی بودن این انسان ها در مطالعه روند تکاملی آن ها امری دشوار به حساب می آید . "

وی و تیم پژوهشی تحت نظرش در نظر دارند با بررسی مقایسه ای این ردپاها به درک بهتری از نحوه معیشت و شکارگری این انسان ها برسند .

انسان های راست قامت یکی از گونه های منقرض شده انسانی هستند که برای نخستین بار در قاره آفریقا ظاهر شده و سپس به برخی از مناطق آسیا از جمله آسیای شرقی مهاجرت می کنند . این انسان ها نخستین گونه انسانی هستند که دارای ستون فقرات قائم بوده و این موضوع تحولی بزرگ در تکامل انسان محسوب می شود . قدیمی ترین فسیل انسان های راست قامت در حدود 1 میلیون و 900 هزار سال قدمت داشته و نشانه هایی از زندگی و حضور  این گونه انسانی تا حدود 27 هزار سال پیش نیز به دست آمده است .