اکنون عصر طلایی کشف حیات فرازمینی است

دانشمندان از مدتها پیش به دنبال ردی از حیات در خارج از زمین بوده اند زیرا که حتی اگر ریزارگانیسمی شناسایی شود می تواند به ما در دستیابی به درک روشنتی از شکل گیری حیات در زمین و شاید وجود آن در سایر سیارات کمک کند. اما واقعیت این است که احتمال وجود حیات در فراتر از این کره خاکی تقریبا صفر است. ما اکنون حتی نمی دانیم که حیات در زمین چگونه 4 میلیارد سال پیش از سنگ و لجن و آب شکل گرفت.

دانشمندان درباره وجود حیات فرازمینی اختلاف نظر دارند. با وجود 300 میلیارد ستاره در کهکشان راه شیری ، برخی اخترشناسان این احتمال را مطرح می کنند که تا 10 هزار تمدن پیشرفته تنها در کهکشان ما وجود داشته باشد. اما همگان اینطور فکر نمی کنند. بسیاری بر این باورند که نه تنها سیاراتی با ویژگی سکونت پذیری وجود ندارند بلکه خبری از ارگانیسمهای زنده نیز در جایی دیگر نخواهد بود. به بیان دیگر ما احتمالا در کهکشان و حتی عالم تنها هستیم.

در این میان آژانس فضانوردی آمریکا بر این نکته پافشاری دارد که اگر سیاره ای با مشخصاتی شبیه زمین وجود داشته باشد به طور خودکار باید وجود حیات در آن را هم متصور شویم. اما این نقطه نظر منتقدانی هم دارد نظیر کالب شارف که یک محقق علوم فضایی است. او می گوید: تصور من این است که ناسا مردم را با این نگرش به جستجوی سیاره ای علاقمند نگاه می دارد. به نظر من چنین شانسی بسیار کم است.

در همین حال برخی محققان نسبت به آینده چنین بررسیهایی نگاه مثبت دارند. آنها معتقدند که وارد عصر طلایی کشف سیارات شده ایم. شام گولدمن از دانشمندان ناسا که به عنوان محقق کشف سیارات فراخورشیدی فعالیت دارد می گوید: من نسبت به اینکه در جایی از فضا حیات وجود دارد خوشبینم. من به این نکته که آنها را پیدا کنیم نگاه مثبتی دارم.

با توجه به برنامه ریزیهای صورت گرفته باید گفت که در دهه آینده تلاش برای کشف حیات فرازمینی متحول خواهد شد. ناسا از سالها پیش این روند را با استفاده از تلسکوپهای هابل، کپلر و اسپیتزر در این راستا مشغول به کار هستند. تاکنون 2335 سیاره فراخورشیدی شناسایی شده که 21 مورد از آنها در محدوده قابل سکونت ستاره خود قرار دارند.

مترجم : مهدی پیرگزی