کاهش هزینه‌های تولید داروهای نوترکیب با روش بهینه خالص‌سازی پروتئین‌ها

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، به طور کلی خالص‌سازی پروتئین‌ها شامل مجموعه‌ای از مراحل به هم پیوسته به منظور جدا کردن یک پروتئین منفرد از یک مخلوط پیچیده‌ پروتئینی است.

روش‌های کنونی تخلیص پروتئین‌ها چندان کارآمد نبوده و بسیار پرهزینه و زمان‌گیر بوده و بازده پایین و خلوص نامناسب محصول از جمله معایب این روش‌ها است. از سوی دیگر غالب این روش‌ها را در خالص کردن مقادیر کم مایعات حاوی پروتئین مورد نظر نمی‌توان استفاده کرد؛ چراکه سبب از دست رفتن پروتئین‌ها در حین فرایند می‌شود. این امر، به ویژه برای پروتئین‌هایی که سطح بیان آن‌ها کم است، یک عیب محسوب می‌شود.

از این‌رو طراحی روش‌های نوین در راستای دستیابی به بازده بالاتر، افزایش سرعت و کاهش هزینه‌های خالص‌سازی پروتئین‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است که در این راستا پژوهشگران دانشگاه کاشان مطالعاتی را اجرایی کردند.

پروفسور حسین نعیمی، عضو هیات علمی دانشگاه کاشان و از محققان طرح، روش‌های مبتنی بر نانوذرات مغناطیسی در تخلیص سلول‌ها و پروتئین‌ها را یکی از پرکاربردترین روش‌های تخلیص ذکر کرد و ادامه داد: به همین منظور در این پژوهش، یک روش ساده و ارزان قیمت برای تهیه دو ساختار نانو مغناطیسی به منظور خالص‌سازی نوعی پروتئین (پروتئین نوترکیب A) به عنوان یک مدل از پروتئین‌های نوترکیب حاوی «دم هیستیدینی» استفاده شد.

نعیمی با اشاره به نحوه اجرای این تحقیقات، یادآور شد: بستر مغناطیسی طراحی‌شده که با استفاده از مواد ارزان‌قیمت سنتز شده بود، قادر به تخلیص پروتیئن با راندمان و خلوص بالا است و فرایند تخلیص به کمک آن در زمان کوتاهی انجام می‌شود.

به گفته این محقق، ساخت آسان و کم‌هزینه‌ این نانوساختار و گزینش‌پذیری و ظرفیت بالا از دیگر مزایای نانوجاذب‌های مغناطیسی است.

وی با تاکید بر اینکه بستر مغناطیسی طراحی شده قابلیت بازیابی و استفاده‌ مجدد در فرایند تخلیص را دارد، اظهار کرد: اهمیت این طرح در این است که با بررسی ساختار سه‌بعدی پروتئین‌ها و شناسایی جایگاه عملکردی آنها، راه برای تولید و طراحی داروهای نوترکیب، واکسن‌ها و درمان بیماری‌ها هموار خواهد شد.

نعیمی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به فرایند مؤثر و کارآمد تخلیص پروتئین‌ها با استفاده از روش پیشنهادی در این پروژه، امکان تجاری‌سازی این محصول در صورت تکمیل مطالعات وجود خواهد داشت. همچنین از آنجا که تمام مراحل این فناوری بومی است، امکان استفاده از آن در تمام مراکز پژوهشی و بیوتکنولوژی کشور وجود دارد.

این تحقیقات از سوی زهرا رشید دانشجوی دکترای و پروفسور حسین نعیمی عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان اجرایی و نتایج آن در مجلهChromatography A با ضریب تأثیر 3.926 منتشر شده است.