با خروج آمریکا از توافق پاریس چه اتفاقی روی می دهد؟

در اینکه آمریکا نقش قابل توجهی در افزایش دمای زمین دارد شکی نیست و به همین دلیل این کشور در جریان برگزاری کنفرانس اقلیمی پاریس تعهد داد که برای کاستن از حجم دی اکسید کربنی که همه ساله روانه اتمسفر می کند اقدامات مهمی انجام دهد.

اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا یعنی همان کسی که گرمایش جهانی را یک «حقه چینی» خوانده بود نگرانی های زیادی درباره پایبند باقی ماندن این کشور به تواقفنامه پاریس مطرح شد. ترامپ در پیامی اعلام کرده که به زودی درباره متعهد باقی ماندن به توافق پاریس یا خروج از آن تصمیم گیری خواهد کرد. این درحالی است که تقریبا تمام کشورهای دنیا موافق انجام اقداماتی برای کنترل حجم عظیم گازهای گلخانه ای هستند.

البته رهبران هفت کشور ثروتمند دنیا در نشستی که در سیسیل ایتالیا برگزار شد به ترامپ هشدار دادند که دولت آمریکا باید به توافقنامه زیست محیطی پاریس متعهد باقی بماند. با این حال آنها در بیانیه پایانی خود اعلام کردند که در حال حاضر آمریکا «در جایگاهی نیست که به این اجماع جهانی ملحق شود.»

حالا فرض کنیم آمریکا بخواهد از این موافقتنامه خارج شود. در این صورت چه اتفاقی روی خواهد داد؟ خبرگزاری آسوشیتدپرس بررسیهایی را با کمک گرفتن از دانشمندان علوم جوی انجام داده و مدل رایانه ای ویژه را نیز آنالیز کرده است که اثرات چنین خروجی را به تصویر می کشد.

بر این اساس دانشمندان هشدار می دهند که در صورت خروج آمریکا از توافق پاریس، جلوگیری از رسیدن زمین به دمایی خطرناک بسیار دشوارتر خواهد شد.

همچنین محاسبات نشان می دهد که در یک سال، 3 میلیارد تن حجم آلاینده های کربنی بیشتر وارد جو زمین خواهد شد و وقتی این میزان سال به سال روی هم انباشته شود آنگاه ذوب شدن لایه های یخی زمین به سرعت انجام شده و سطح آب اقیانوسها نیز بیشتر می شود. همچنین باید با خود را برای اوضاع جوی شدیدتر در زمین آماده کنیم.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : phys.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا