اهمیت اقیانوس ها برای حیات در سیارات دیگر

سینا پرس: احتمال حیات بر روی سیارات دیگر به نحوه انتقال دما از مناطق گرم تر به مناطق سردتر توسط جو و نیز جریان های اقیانوسی بستگی دارد. در گذشته پژوهش هایی با مدلسازی سازوکار جریان های جوی در سیارات دیگر به انجام رسید، اما در همه آنها نقش اقیانوس ها چندان مورد توجه قرار نگرفت.

 

بسیاری از سیارات به خاطر نزدیکی و یا دوری از خورشید، غیر قابل سکونت هستند. قابلیت مسکونی بودن یک سیاره به فاصله آن از خورشید و نیز دمای آن بستگی دارد. در واقع دما نقش تعیین کننده ای در وجود یا عدم وجود آب در هر سیاره ای خواهد داشت. اینجاست که اقیانوس می تواند یکی از بازیگران اصلی در تعیین میزان دما باشد.

به همین منظور پروفسور دیوید استیون از دانشگاه ایست انگلیا در بریتانیا به همراه تیم پژوهشی خود به مدلسازی رایانه ای جریان های اقیانوسی بر روی سیاره ای مشابه زمین پرداخت. در این مدلسازی، میزان تاثیر اقیانوس بر جابجایی حرارت بر روی سیاره مورد بررسی قرار گرفت.

این مطالعه نشان داد که گرمای منتقل شده با کمک جریانهای اقیانوسی، تاثیر شگرفی بر نحوه توزیع دما بر روی سطح سیاره دارد و به این ترتیب امکان حیات در بخش های گسترده تری از سطح سیاره را فراهم می سازد. اقیانوس ها همچنین موجب کاهش بازه نوسانی دما بر روی سیارات می شوند. برای نمونه، بر روی سطح مریخ هیچ اقیانوسی وجود ندارد و به همین دلیل دمای این سیاره در بازه ای 100 درجه سانتی گرادی در نوسان است.

sci-news : منبع 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا