بروزعوارض شدید دیابت درصورت کنترل نشدن بیماری در 10 سال اول ابتلا

به گزارش ایرنا از انجمن متخصصان داخلی ایران، دکتر ایرج خسرونیا با اشاره به شیوع رو به گسترش دیابت در کشور،گفت:نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی اطلاع هستند.

وی ادامه داد:درحال حاضر شیوع دیابت در کشور روز به روز افزایش یافته است که این امر ارتباط نزدیکی با شیوه غلط تغذیه و سبک زندگی دارد.

به گفته خسرونیا، حتی افرادی که از بیماری خود مطلع هستند، به دلیل آموزش ندیدن از عوارض دیابت اطلاعی ندارند.

وی با تاکید بر نقش پیشگیری در ابتلا به دیابت تصریح کرد: بی توجهی به پیشگیری یکی از دلایل شیوع دیابت در کشور است بنابراین لزوم آموزش در این زمینه به شدت احساس می شود.

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی اظهار کرد: به دلیل نبود آموزش های لازم، بسیاری از بیماران پس از نیاز به دیالیز یا نابینایی، به فکر درمان بیماری خود می افتند. اما زمانی که دیابت آثار مخرب خود را اینگونه بروز می دهد نمی توان اقدام درمانی مناسبی انجام داد و وجود این افراد بار مالی زیادی به سیستم سلامت جامعه تحمیل می کند.

خسرونیا با تاکید بر امر پیشگیری به ویژه از طریق آموزش،خاطر نشان کرد: ضروری است، افراد هر 6 ماه یکبار برای انجام آزمایش های لازم به پزشک مراجعه کنند تا اگر قندخون آنان بالاتر از 150 بود، رژیم غذایی را زیرنظر پزشک پیگیری کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه نوشیدن آب زیاد، تکرر ادرار، پرادراری و عطش زیاد از نشانه های دیابت به شمار می رود، ضروری است، افراد به محض مشاهده این عوارض هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنند.

خسرونیا تاکید کرد: از آنجایی که آموزش به پزشکان و مردم از وظایف انجمن های علمی است و با توجه به اهمیت موضوع دیابت، بخش مهمی از سخنرانی ها و سمپوزیوم های کنگره بیست و ششمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی به این موضوع اختصاص یافته است.

این کنگره از 15 تا 18 اردیبهشت ماه امسال در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود. جدیدترین دستاوردهای درمانی و تشخیصی در حوزه سرطان ها، گوارش، قلب، ریه و بیماری های روماتولوژی در جریان برگزاری این کنگره به پزشکان و متخصصان مرتبط با این حوزه ارایه می شود.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا