ابداع صفحه لمسی ویژه دلفینها

در پاسخ به این پرسش جالب توجه باید گفت بله. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که دلفینها با اندکی آموزش می توانند بازیهای نظیر Whack-a-Mole (ضربه زدن به حیواناتی که سر از حفره خارج می کنند) را انجام دهند. اما برای این منظور آنها به نوعی صفحه لمسی نیاز دارند و این همان چیزی است که دانشمندان موفق به ارایه آن شده اند.

دانشمندان دانشگاه راکفلر و کالج هانتر با همکاری آکواریوم ملی بالتیمور آمریکا صفحه لمسی ویژه ای برای دلفینها ساخته اند که در نوع خود در دنیا نخستین مورد محسوب می شود. در این نوآوری از فناوری نوری استفاده شده است.

فناوری جدید دانشمندان نوعی صفحه لمسی رایانه ای زیرآبی محسوب می شود که از طریق آن دلفینها می توانند کارهای مختلفی انجام دهند.

هدف اصلی از ارایه این صفحه لمسی، کشف دقیق هوش دلفینها و قابلیتهای چشمگیر آنها در برقراری ارتباط با سایر همنوعانشان عنوان شده است. در واقع این آبزیان می توانند از طریق این صفحه لمسی انتخابهای مختلفی را تجربه کرده و سطحی از کنترل را بر برخی از کارها نشان دهند.

این صفحه لمسی زیرآبی به بزرگی 2.4 متر بوده و جالب اینکه در آن اپلیکیشنهایی تعبیه شده که مورد توجه دلفینها قرار می گیرد. همچنین صفحه کلید نمادینی برای آن در نظر گرفته شده که این جانوران می توانند از طریق آن با سیستم پیش رویشان تعامل کنند.

نکته جالب اینجاست که برای حفظ ایمنی دلفینها، این صفحه لمسی در خارج از یک پنجره زیرآبی نصب شده است. بنابراین هیچ بخشی از آن در استخر محل زندگی آنها قرار ندارد. در واقع لمس کردن دلفین ها به صورت نوری تشخیص داده می شود.

اگرچه این نوآوری هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد، دانشمندان درصدد هستند که به درک بهتری از توانایی های ارتباطاتی و یادگیری آوایی دلفینها دست یابند.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : scienceblog

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا