سال هایی که با سیگار دود می شوند

استعمال دخانیات، تقریبا به تمامی اعضای بدن آسیب رسانده و منجر به بروز بیماری های مختلف از جمله سرطان ریه می شود. ترک سیگار، خطر ابتلا به بیماری های مرتبط را به طور قابل توجهی کاهش داده و به افزایش طول عمر فرد کمک می کند.

استعمال دخانیات و بویژه سیگار کشیدن، سلامت عمومی فرد را کاهش می دهد و به مرور زمان، این مسأله باعث تشدید بیماری ها، افزایش مدت زمان غیبت از محل کار، افزایش استفاده از خدمات درمانی و درنتیجه، تحمیل هزینه های سنگین به سیستم بهداشت و درمان کشور می شود.  

سیگار و بیماری های مرتبط

گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها (CDC) آمریکا نشان می دهد، سیگار کشیدن عامل 90 درصد مرگ های ناشی از سرطان ریه و 80 درصد مرگ های ناشی از بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) است. همچنین تعداد زنان آمریکایی که در اثر ابتلا به سرطان ریه (ناشی از سیگار کشیدن) جان خود را از دست می دهند، بیش از تعداد قربانیان سرطان پستان است.

(کاریکاتور: شهریار میرنیا)

نتایج تحقیقات مختلف در سراسر دنیا نشان می دهند، استعمال دخانیات بجز افزایش خطر ابتلا به سرطان های حنجره، مری، نای و برونش، اوروفارنکس، خون، معده، لوزالمعده، مثانه، روده بزرگ، کلیه، کبد و مشکلات دیگر از جمله زایمان زودرس، مرگ جنین، تولد نوزادان نارس و حاملگی خارج رحمی، با افزایش این خطرها نیز در ارتباط است:

  • افزایش 2 تا 4 برابری بیماری های عروق کرونر
  • افزایش 2 تا 4 برابری سکته
  • افزایش 25 برابری سرطان ریه در مردان
  • افزایش 25.7 درصدی سرطان ریه در زنان
  • افزایش 12 تا 13 درصدی بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)

سیگار الکترونیکی، بودن یا نبودن!

سیگار الکترونیک (e-cigarette)، دستگاه الکترونیکی کوچکی است که با تولید بخارات خاصی با بو طعم سیگار، احساسی مشابه استعامل دخانیات را برای فرد شبیه سازی می کند. مایعی که در سیگارهای الکترونیکی به کار رفته و اصطلاحا e-liquid گفته می شود، معمولا از نیکوتین، پروپیلن گلیکول، گلیسیرین و طعم دهنده ساخته می شود.

سیگار الکترونیکی، یک روش جایگزین برای ترک سیگار محسوب می شود. برخی تحققیقات عنوان می کنند که این سیگارها، 95 درصد ایمن تر از دخانیات (توتون و تنباکو) هستند؛ با این وجود، هنوز تردیدهای جدی نسبت به این مسأله وجود دارند.

(تصویر: guardian)

اگرچه سیگارهای الکترونیکی از عوارض کمتری نسبت به سیگارهای معمولی برخوردار هستند، اما تأثیرات طولانی مدت استفاده از آنها بر سلامت بدن، هنوز مشخص نشده است.

در دسامبر 2016، گزارشی در آمریکا منتشر شد که وضعیت نگران کننده استفاده از سیگارهای الکترونیکی در بین قشر جوان این کشور را تشریح می کرد. در این گزارش عنوان شده بود که سیگار الکترونیکی، پرمصرف ترین دخانیات در بین جوانان این کشور محسوب شده و استفاده از نیکوتین در هر حالت (از جمله در سیگار الکترونیکی) برای جوانان و زنان باردار خطرناک است.

آتشی که زیر سر قلیان است

گسترش استفاده از قلیان در میان نوجوانان، جوانان و حتی زنان، به یکی از جدی ترین دغدغه های مسئولان حوزه بهداشت و سلامت کشور تبدیل شده است.

همین موضوع باعث شد که شعار هفته ملی دخانیات سال گذشته (95) – قلیان، سمی برای سلامت خانواده – بر موضوع قلیان، عوارض ناشی از مصرف، راهکارهای کنترل و کاهش استفاده از قلیان متمرکز شود.

(تصویر: ایسنا)

بررسی های علمی نشان می دهند، مصرف هر قلیان معادل و مواجهه با دود آن معادل کشیدن 80 تا 300 نخ سیگار است. این درحالیست که آلودگی تنباکوهای معطر و میوه ای به ترکیبات سرطان زا از جمله بنزن و فلزات سنگین را نباید به هیچ عنوان نادیده گرفت.

اخذ مالیات های سنگین، راهکاری برای کاهش استعمال دخانیات

سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیشنهاد کرده که به منظور ارتقای سطح سلامت عمومی و کمک به کاهش استعمال دخانیات، کشورها میزان مالیات بر سیگار را تا 70 درصد افزایش دهند.

به عنوان مثال، دولت استرالیا قصد دارد از سال 2017 تا 2020، سالانه 12.5 درصد مالیات بر سیگار را اضافه کند؛ بطوریکه در سال 2020 بالغ بر 69 درصد قیمت یک پاکت سیگار، مالیات آن خواهد بود.

(تصویر: WHO)

در گزارشی که از سوی مجمع جهانی اقتصاد منتشر شد، کشورها با بالاترین نرخ مالیات بر سیگار مشخص شدند. براین اساس، بوسنی و هرزگوین، سرزمین های اشغالی، اسلواکی، بلغارستان، لهستان، ترکیه، استونی، فنلاند، شیلی و یونان در رتبه های اول تا دهم جای گرفتند.

نتایج یک پژوهش نشان می دهد، 10 درصد افزایش قیمت، مصرف دخانیات در کشورهای با درآمد بالا را به طور متوسط 4 درصد کاهش می دهد.

این نتایج در کشورها با درآمد متوسط و کم درآمد، متغیرتر است، با این حال نمی توان از اثرگذاری افزایش قیمت و مالیات ها بر کاهش مصرف دخانیات چشم پوشی کرد.

دخانیات، تهدیدی برای توسعه

هر ساله در تاریخ 31 مه (10 خرداد)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و اعضای این سازمان، مراسم روز جهانی بدون دخانیات (World No Tobacco Day) را برگزار می کنند. این حرکت با هدف جلب توجه هرچه بیشتر مردم جهان به خطرات استعمال دخانیات و حمایت از سیاست های موثر در زمینه کاهش مصرف دخانیات انجام می شود.

دخانیات – تهدیدی برای توسعه (Tobacco – a threat to development) از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان شعار سال 2017 تعیین شده است.  

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: guardian / cdc.gov / weforum / WHO

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا