بوئینگ هواپیمای فضایی مافوق صوت می سازد

چند سال پیش آژانس پروژه های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) از آغاز تحقیقات گسترده و صرف هزینه های کلان برای توسعه پروژه ای موسوم به XS-1 خبر داد. در این پروژه طراحی و ساخت هواپیمای مافوق صوتی پیش بینی شده که پرتاب ماهواره ها به مدار زمین را به سریعتر و البته ارزان تر از قبل می کند.

اکنون خبر می رسد این پروژه گام بلندی به جلو برداشته است. آژانس پروژه های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا اعلام کرده که همکاری گسترده ای را با شرکت هواپیماسازی بوئینگ آغاز کرده تا پروژه نسل آتی هواپیماهای فضایی مافوق صوت را به سرانجام برساند.

طی این همکاری، بوئینگ فرآیند طراحی ساختاری این هواپیماهای خاص را تکمیل خواهد کرد.

بر این اساس، بوئینگ عملا به سازنده اصلی این سیستم مافوق فضایی تبدیل می شود و طبق چشم اندازی که از هم اکنون ترسیم شده، تا سال 2020 میلادی 10 پرواز آزمایشی را طی 10 روز متوالی انجام خواهد داد.

اینکه این تعداد پرواز آزمایشی به طور متوالی و بی وقفه انجام شود نقطه عطف این پروژه خواهد بود زیرا اساسا فلسفه طراحی چنین هواپیمای مافوق صوتی در این است که روند پرتاب ماهواره ها از حالت پرخرج و زمان بر کنونی خارج و به رویدادی ساده و سریع تبدیل شود.

یکی از مقامات ارشد آژانس پروژه های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا اعلام کرد: پروژه XS-1 نه شباهتی به ساختار متعارف هواپیماهای امروزی دارد و نه سیستم های فضایی فعلی، بلکه تلفیقی از این دو خواهد بود. هدف اصلی از توسعه این فناوری کاستن از هزینه های هنگفت پرتابها به مدار پایین زمین است.

اگرچه برنامه ریزیهای دقیقی در این زمینه انجام شده اما این پروژه هنوز تا رسیدن به مراحل نهایی فاصله زیادی دارد. گفته می شود نخستین آزمایشات موتوری این هواپیما بر روی زمین تا سال 2019 آغاز نخواهد و به همین دلیل فعلا می توان به ویدئوهای تهیه شده از پرواز این هواپیما در دنیای مجازی دل خوش کرد.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : engadget

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا