اینوتکس 2017، نمایش شکوفایی درخت دانش بنیان

به گزارش سیناپرس، ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری(INOTEX2017) روز سه شنبه با حضور بیش از 300 شرکت داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران گشایش یافت، نمایشگاهی که به همت پارک فناوری پردیس و با پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از دوم تا پنجم خردادماه جاری با هدف تعریف همکاری‌های بین‌المللی فناوری ‌و ارتقای توان فناورانه شرکت‌های ایرانی و با حضور جمعی از صاحبان فناوری، صنعتگران، دانشمندان و بازرگانان داخلی و خارجی دایر خواهد بود.

اینوتکس (INOTEX) چیست؟
نمایشگاه اینوتکس (INOTEX) در واقع بستری برای تبادل فناوری و سرمایه گذاری است و در طول برگزاری آن ابزارهای مختلفی برای مذاکره و همکاری بین شرکت های داخلی و خارجی به کار گرفته می شود.
اینوتکس را می توان محملی برای تعامل میان صاحبان نوآوری و فناوری با سرمایه گذاران، تجاری سازی دستاوردهای مبتکران و مخترعان و حلقه بین عرضه و تقاضا دانست.
بر این اساس، فن بازار ملی ایران یکی از نقش های پررنگ در جریان برگزاری رویدادهای داخلی نمایشگاه را عهده دار است؛ امسال در یک پاویون 45 اختراع منتخب آماده واگذاری به سرمایه گذاران عرضه می شود و در رویدادی دیگر نیز 15 دانش فنی ارائه شده از سوی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی به صنعتگران ارائه خواهد شد.

فعالان حاضر در نمایشگاه اینوتکس (INOTEX2017)
بیش از 50 شرکت دانش بنیان و نوآور داخلی، 17شرکت نوآور از 10 کشور خارجی، 50 استارتاپ و 10شتاب دهنده در ششمین نمایشگاه فناوری و نوآوری (INOTEX2017) حضو دارند. 
پارک فناوری پردیس وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این دوره از نمایشگاه نسبت به دوره های پیشین تلاش کرده تا تجمع کاملی از اعضای اکوسیستم نوآوری در کشور را گرد هم آورد، برای این منظور در طبقه همکف سالن میلاد 50 استارتاپ ایرانی و 16 استارتاپ ایرانیان خارج از کشور جایگاه های ویژه ای را در اختیار دارند تا بتوانند در طول 4روز نمایشگاه علاوه بر معرفی خود به بازدیدکنندگان و بازار، شانس خود برای یافتن سرمایه گذار را امتحان کنند.
در بخشی از نمایشگاه 10 غرفه نیز برای شتابدهنده های مطرح در نظر گرفته شده است و آنها با گفتگو با شرکت کنندگان و ایده پردازان، درصدد جلب حمایت و همراهی افراد خلاق علاقمند به راه اندازی استارتاپ هستند.
اما در طبقه فوقانی ششمین نمایشگاه فناوری و نوآوری (INOTEX2017) تعدادی از شرکت های موفق دانش بنیان ایرانی و خارجی دستاوردهای نوآورانه خود برای توسعه اکوسیستم نوآوری کشور ارائه کرده اند.
در این رویداد، 17شرکت از کشورهای مختلف دنیا مانند چین، اتریش، ترکیه، رومانی و روسیه به منظور مشارکت و همکاری با نوآوران ایرانی حاضر شده اند.

اختراعات و طرح های مبتکرانه منتخب آماده سرمایه گذاری
در کنار استارتاپ هایی که برای بخش های مختلف خدمات رسانی زندگی روزمره از جمله سرویس دهی حمل و نقل ماشین های سبک و سنگین و یا خدمات رسانی امور منزل اپلیکیشن های مختلفی طراحی کرده اند، یکی از بخش های مهم و جالب ششمین نمایشگاه فناوری و نوآوری (INOTEX2017) پاویون عرضه مجموعه ای از ابتکارات و طرح های تحقیقاتی منتخب از سوی مجموعه فن بازار ملی ایران است که به منظور بازاریابی و معرفی به سرمایه گذاران طراحی شده است.
در این پاویون، قریب به 40 اختراع و طرح تحقیقاتی منتخب از لیست عرضه بازار دارایی فکری، طرح های منتخب مراکز رشد به منظور ترغیب سرمایه گذاران و حمایت مالی در معرض نمایش قرار گرفته است. 

ماشین دستی قالی بافی
روشی تازه برای بافت قالی و قالیچه دستی به وسیله قلم الکتروماکانیک، یکی از طرح هایی است که برای سرمایه گذاری در این نمایشگاه پیشنهاد شده است.
جمشید دیوانگاهی مخترع این دستگاه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، در خصوص ویژگی های این طرح ابتکاری خود گفت: این قلم به گونه ای است که به راحتی در دست بافنده قرار می گیرد، به برق شهری وصل است و توسط نخ های مخصوص و سوزن تعبیه شده، علاوه بر حک نمودن دقیق نقشه در بافت هم بسیار راحت تر و سریع تر از ساخته های سنتی کار را انجام می دهد.
وی با بیان این که این اختراع در داخل کشور مشابه ندارد، نزدیک ترین دستگاه به اختراع خود را ماشین بافندگی شرکت آلمانی 'هافمن' دانست و گفت: این محصول در داخل و خارج کشور دارای بازار بالقوه و قابل توجهی است.

بالابر هیدرولیکی مخصوص برداشت میوه
یکی دیگر از طرح های ابتکاری است که از سوی سیدمحسن روستا در پاویون عرضه مجموعه ای از ابتکارات و طرح های تحقیقاتی منتخب از سوی مجموعه فن بازار ملی ششمین نمایشگاه فناوری و نوآوری (INOTEX2017) برای سرمایه گذاری پیشنهاد شده است.
به گفته روستا، این بالابر به منظور برداشت انواع میوه های درختی و هرس کردن شاخه درختان با ارتفاع زیاد مانند درخت گردو یا درختان با میوه های ریز مانند درخت زیتون و یا به منظور برداشت میوه درختان دارای تیغ های برنده مانند درخت انار که امکان دارد به انسان صدمه وارد کند و همچنین برای سهولت در سمپاشی طراحی شده است. این بالابر به صورت دو ربع دایره روی سطح مستطیلی شکل قرار گرفته است و به تراکتور متصل می شود.

دستگاه تشخیص جعل در اسناد
یکی دیگر از انواع دستگاه هایی است که برای تجاری سازی و سرمایه گذاری در این نمایشگاه پیشنهاد شده است، این دستگاه مدل vscr20 جهت بررسی اسناد مختلف مانند شناسنامه، گذرنامه، اسناد مالکیت، اسناد بانکی، گواهینامه، کارت ملی و اعتباری و چک ها و سفته ها به کار می رود.
وحید جهانی مخترع این دستگاه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، با بیان این که این دستگاه تشخیص جعل دارای دو رقیب بسیار قدرتمند در دنیا است که نخستین آن یک شرکت انگلیسی و دومین شرکت نیز هلندی است، تصریح کرد: این اختراع با برخی مدل های این شرکت ها قابل قیاس و رقابت است.

دستگاه جلوگیری و درمان زخم پای دیابتی و آرتروز 
یکی دیگر از ابتکاراتی است که از سوی مجموعه فن بازار ملی ششمین نمایشگاه فناوری و نوآوری (INOTEX2017) برای سرمایه گذاری پیشنهاد شده است.
فرهاد احدوند در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که، دیابت امروز به یکی از مشکلات جوامع شهری تبدیل شده است و عوارض مختص خود را به همراه دارد، افزود: یکی از شایع ترین این عارضه ها زخم پای دیابتی است که سالانه هزاران بیمار دیابتی را با مشکل مواجه می کند و بخش قابل توجهی از این افراد ناگزیر به قطع عضو می شوند.
وی با بیان این که یکی از روش های جدید درمان زخم دیابتی روش وکیوم تراپی است، گفت: در این روش با تسهیل خون رسانی در پاها در درمان و جلوگیری از ایجاد زخم دیابتی مورد استفاده قرار می گیرد و متاسفانه با وجود افزایش روزافزون مبتلایان به دیابت و نیاز شدید بیماران به این دستگاه، بازاری بکر و بسیار مناسب برای تولید این دستگاه در کشور وجود دارد.

برانکارد نیمه اتوماتیک با مکانیزم قفل شونده 
این برانکارد به منظور جابجایی بدون حرکت بیماران و یکی دیگر از طرح های ابتکاری است که از سوی آرمین احسانی آملی در این نمایشگاه برای سرمایه گذاری ارائه شده است.
احسان آملی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که مکانیزم جمع شونده این طرح شامل پنج پروفایل آلیاژ آلمینیومی است که برای نگهدای چهار قسمت پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: در واقع قسمت فوقانی پلاستیک زیر سر بیمار منتقل و در ادامه دو قسمت میانی از دو طرف با مکانیزم جمع شونده زیر قفسه سینه و دست های بیمار قرار می گیرد.
وی ادامه داد: در نهایت نیز قسمت تحتانی از پایین پا تا زیر لگن بیمار آمده و با یک حرکت ساده توسط دستگیره ها مکانیزم قفل شده و برانکارد ثابت می شود و استحکام بالای پلاستیک و آلیاژ آلومینیوم و وجود تسمه هایی برای محکم کردن بیمار روی برانکارد باعث جابجایی راحت و عدم تغییر شکل برانکارد می شود.
به گفته این مخترع جوان، جابجایی بیمار بدون نیاز به حرکت و بلند کردن او و جلوگیری از هرگونه وارد شدن آسیبی به بیمار، به علاوه سبک و تاشو بودن این وسیله برای استفاده در نقاط صعب العبور و همچنین قابلیت ارتقای آن به یک تخت مراقبت، از جمله ویژگی های اصلی این وسیله مبتکرانه می باشد.

پنجره ای با قابلیت تبدیل به بالکن 
این اختراع نیز در نوع خود جالب و دیدنی است؛ این طرح از سوی دو جوان دانشجوی دانشگاه بابل در مجموعه فن بازار ملی ششمین نمایشگاه فناوری و نوآوری (INOTEX2017) برای سرمایه گذاری پیشنهاد شده است.
فرزاد خان بابابی مخترع این وسیله با بیان این که بسیاری از منازل به دلیل کمبود متراژ از داشتن بالکن محروم هستند، یادآور شد: با استفاده از این وسیله این مشکل برطرف خواهد شد چراکه با حذف قسمتی از دیوار اتاق و با استفاده از این بالکن های متحرک حداقل دو متری می توان از فضای بیرون به راحتی استفاده کرد.
وی ادامه داد: در این محصول از فولاد، نرده های استیل و شیشه های دوجداره و یک موتور استفاده شده است و هزینه ان در حالت فعلی به ازای هر متر مربع 5 میلیون تومان است که اگر صنعتی شود، به نصف تقلیل پیدا خواهد کرد.
این مخترع جوان گفت: این محصول در حال حاضر در شهرهای بابل، تهران و کیش مورد استفاده قرار گرفته است و حتی نمونه ای از این کار برای کشور روسیه ارسال شده است.
خودرو نصب جاوه با قابلیت آسان معلولان، توالت متناسب با فیزیولوژی بدن، نوشیدنی انرژی زای ارگانیک زعفرانی، نانو کامپوزیت های پلیمری پیشرفته در صنعت بسته بندی مواد غذایی، نانو فیلتر جهت تصفیه گاز ترش، پمپ آب رسان قابل نصب بر موتور سیکلت، کولر تبخیری هیدروژنی، مولتی کود ارگانیک از ضایعات کشاورزی، شست و شو دهنده خودکار دهان و دندان معلولین، سیستم تغذیه برق موقت به وسیله پست هوایی سیار، دستگاه پردازنده بافتی و رنگ آمیزی پاتولوژی، هماتولوژی و بافت شناسی با فناوری بازوی آزاد، تبدیل تک مرحله ای متان به متانول در دما و فشار محیط و توربین آبی مجهز به ژنراتور دارای مکانیزم کاهنده سرعت سنکرون و اسپری و پانسمان تسریع کننده انعقاد خون، تنها بخشی از طرح هایی است که در این نمایشگاه برای سرمایه گذاری پیشنهاد شده است.
ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری (INOTEX2017) به همت پارک فناوری پردیس و با پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از دوم الی پنجم خردادماه جاری با هدف تعریف همکاری‌های بین‌المللی فناوری ‌و ارتقای توان فناورانه شرکت‌های ایرانی و با حضور جمعی از صاحبان فناوری، صنعتگران، دانشمندان و بازرگانان داخلی و خارجی درحال برگزاری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا