امکان اندازه‌گیری ضخامت لایه‌ها با دقت 2 نانومتر در کشور فراهم شد

به گزارش سیناپرس از ایسنا،  اندازه‌گیری و ضخامت‌سنجی، یکی از مؤلفه‌های مهم در آزمایش‌های گوناگون است،  اما وجود تجهیزاتی با دقت و کیفیت لازم برای نتیجه‌ بخش‌بودن این آزمایش‌ها حائز اهمیت بالایی است. 

بر همین اساس، یکی از شرکت‌های فناور کشور توانسته است با روش‌های فناورانه این تجهیزات را تولید کند.

فرزاد حمدی، مجری طرح در این باره گفت: دستگاه ضخامت‌سنج لایه‌های نازک با استفاده از پراش فرنل از پله‌های فازی و همچنین دستگاه ارتعاش‌سنج از راه دور از ضرورت‌های حوزه آزمایش‌ها بودند که در داخل کشور طراحی و تولید شدند.

به گفته وی، دستگاه ضخامت‌سنج از نظر هزینه تمام‌شده، خدمات پس از فروش و کیفیت و دقت اندازه‌گیری دارای مزیت رقابتی هستند.

حمدی، دستگاه ضخامت‌سنج لایه‌های نازک را دستگاهی دانست که می‌تواند ضخامت لایه‌های نشانده‌شده بر روی سطوح تا دقت 2 نانومتر را اندازه‌گیری کند.

مجری طرح حساس نبودن به نوسان‌های مکانیکی بر خلاف سایر روش‌ها، بی‌نیازی از کالیبراسیون دائمی، محدوده کاری وسیع‌تر نسبت به سایر روش‌ها و سهولت کار با دستگاه را از مزیت‌های دستگاه ساخته‌شده نام برد.

وی با اشاره به کابردهای این دستگاه، یادآور شد: اندازه‌گیری ضخامت در مولتـی لایهها، فیلترهای اپتیکی و دیکروئیک‌ها، صنایع نـظامی و الکتـرونیکی، لایه‌نشانی، صنعت نیمه هادی و سلول‌های خورشیدی میکروالکترونـیک از جمله کاربردهای این دستگاه است.

حمدی با بیان ‌اینکه دستگاه‌های تولید داخلی توانمندی رقابت در بازار منطقه‌ای و بین‌المللی را دارند، اظهار کرد: حمایت از خرید دستگاه‌های داخلی و کمک به استانداردشدن این دستگاه‌ها می‌تواند ضمن رفع نیاز داخلی به تجهیزات پیشرفته‌ اندازه‌گیری و بی‌نیازی از واردات این دستگاه‌ها، مسیر را برای اشتغال از یک سو و ارزآوری به واسطه عرضه محصولات به دیگر کشورها را از سوی دیگر هموار کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا