معماری شگفت ایستگاه های متروی مسکو

شهر مسکو پایتخت کشور پهناور روسیه برای بسیاری از مردم جهان شناخته شده است و نام این شهر با بسیاری از رویدادهای جهانی قرون اخیر پیوند خورده است. در این میان شاید کمتر کسی اطلاع داشته باشد که در زیر زمین شهر مسکو، دنیایی شگفت انگیز از هنر و معماری نهفته است که شاید بتوان آن را یکی از عجایب معماری معاصر دانست. این دنیای زیبا که تلفیقی از هنر و معماری در خدمت صنعت حمل و نقل است، در قالب متروی زیر زمینی شهر دیده می شود که به اندازه ای هنرمندانه طراحی شده است که شاید با دیدن تصاویر آن به ذهن هر بیننده ای موزه، قصر یا تالارهای تشریفاتی تداعی شود.

پروژه ساخت و تاسیس متروی شهر مسکو را می توان یکی از طرح های تبلیغاتی مهم دولت کمونیستی شوروی محسوب کرد. هدف از طراحی این ایستگاه های متروی پر شکوه و بسیار مجلل در آن دوران، نشان دادن آینده با شکوه و قدرتمند شوروی بوده و در ساخت آن از مولفه های بنیادین تاریخ و سیاست های دولت وقت شوروی استفاده شده است. امروزه این سیستم زیر زمینی و متروی مسکو را می توان در زمره یکی از قدیمی ترین نمونه های موجود در جهان محسوب کرد.

در حقیقت پروژه ساخت و تاسیس متروی شهر مسکو را می توان یکی از طرح های تبلیغاتی مهم دولت کمونیستی شوروی محسوب کرد. هدف از طراحی این ایستگاه های متروی پر شکوه و بسیار مجلل در آن دوران، نشان دادن آینده با شکوه و قدرتمند شوروی بوده و در ساخت آن از مولفه های بنیادین تاریخ و سیاست های دولت وقت شوروی استفاده شده است. امروزه این سیستم زیر زمینی و متروی مسکو را می توان در زمره یکی از قدیمی ترین نمونه های موجود در جهان محسوب کرد.

نخستین خط متروی مسکو در تاریخ 15 می سال 1935 میلادی دو ایستگاه سوکولنیکی را به پارک کولتوری متصل کرد، این خط دارای 11 کیلومتر طول بوده و 13 ایستگاه در مسیر آن طراحی شده بود. امروزه متروی شهر مسکو دارای نزدیک به 339 کیلومتر طول بوده و 13 خط  در آن مسافران را در 206 ایستگاه شهری و حومه جا به جا می کنند. این مجموعه زیبا و بی نظیر در جهان تنها در خدمت سیستم حمل و نقل شهری نبوده و یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری این شهر نیز به شمار می رود.  در این گزارش تصویری برخی از ایستگاه های شهر مترو را در حال حاضر ملاحظه کرده و در عین حال برخی از تصاویر تاریخی از مراحل ساخت و بهره برداری از نخستین خط این مترو را نیز شاهد هستید. شایان ذکر است که طراحان و معماران شبکه متروی شهر مسکو اگر چه در دوران حکومت شوروی سابق این پروژه را اجرا کردند اما در مقیاس وسیع از سیستم متروی شهر لندن و تجربیات ساخت آن برای اجرای طرح عظیم خود بهره گرفته و تلاش کرده اند با استفاده از این تجربیات، به نتیجه ای بهتر برسند.

 

 منبع: tass و boredpanda

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا