لزوم تحول در نگرش به معماری در دانشگاه‌ها

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا باوندیان در جمع دانشجویان معماری دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود و در همایش "تجلیات طبیعت در معماری سنتی ایران" اظهار کرد: بی‌تردید هیچ تمدنی، هیچ فرهنگی، هیچ اندیشه‌ای و هیچ تفکری تا زمانی که با معماری آمیخته نشود قطعا در تاریخ ثبت نخواهد شد.

وی بابیان اینکه معماری سرایش قضای الهی است با زبان دل‌انگیز فضا، افزود: ما اگر بخواهیم به معماری گذشته‌مان فخر بفروشیم همواره به 300 سال قبل رجوع می‌کنیم که از نقش‌جهان، مسجد گوهرشاد و … سخن می‌گوید حال سؤال این است که اگر فرزندان ما بپرسند آنچه ما برای آن‌ها به یادگار گذاشته‌ایم و آن‌ها چه منابعی را باید مثال بزنند چه می‌گوییم؟ برج میلاد، یا پروما و یا و… را؟

این استاد مدعو دانشگاه مونترال کانادا اظهار کرد: ما مشکل بزرگی که در عرصه معماری داریم این است که معماری را یک نوع دانش می‌دانیم در صورتی‌که معماری اصلا دانش نیست بلکه ساختمان‌سازی دانش است.

وی با بیان اینکه معماری یک دارایی است تصریح کرد: این دارایی و هنر، فرزندانی دارد که دانش معماری یکی از آن‌ها هستند. در واقع معماری برآمده از دانش نیست چون اگر معماری را فقط و فقط موکول به دانش کنیم آن را تا حد زیادی تنزل داده‌ایم.

وی گفت: معمار کسی است که به یک دانایی‌های نوینی در نسبت میان فضا و انسان دسترسی پیداکرده و این دانایی‌های خودش را در قالب عناصر کالبدی به استحضار شما و تاریخ می‌رساند.

باوندیان افزود: من معتقدم هیچ تمدنی، هیچ فرهنگی، هیچ اندیشه‌ای و هیچ تفکری تا زمانی که با معماری آمیخته نشود در تاریخ ماندگار نخواهد بود و این یک واقعیت بسیار بزرگی است که اگر تمدنی و اگر نظام فکری بخواهد که بماند و ببالد و در تاریخ ماندگار شود گزینه‌ای جز اینکه از ظرفیت معماری استفاده کند، ندارد.

این استاد معماری تصریح کرد: تمدن‌های بزرگ تمدن‌هایی هستند که در افتخارات بزرگ تاریخی دست به دامن معماری شده‌اند و معماران بزرگ را بکار گرفته‌اند، امروز در واقع رویکرد ما به معماری صرفا یک رویکرد آموزشی نیست یعنی این‌گونه فکر نکنیم که معماری هم یک رشته آموزشی مثل بقیه رشته‌ها است.

این استاد دانشگاه خطاب به دانشجویان و دوستداران معماری گفت: بی‌شک همین‌که شما استاد معماری شده‌اید همین‌که شما دانشجوی معماری شده‌اید یک موهبت بزرگی است که از ناحیه حق‌تعالی به شما ارزانی شده و در این تردید نکنید.

باوندیان گفت: ما بایستی امروز به دنبال این باشیم که وضعیت معماری و به‌خصوص وضعیت آموزش عالی معماری‌مان را از این حالت بسیار مسطح، مکانیکی، سنگین و بسته رها کنیم و حوزه‌های آموزشی و پژوهشی معماری بسیار شناورتر، پویاتر و جذاب‌تر از این باشد.

وی با انتقاد از نحوه آموزش رشته معماری گفت: متأسفانه مؤسسات آموزشی معماری، مؤسسات خدمات آموزش معماری هستند یعنی دانشکده معماری ما هیچ فرقی با مؤسسات خدمات معماری مثل خدمات ترابری ندارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا