5 واقعیت درباره گوی های کریستالی

ترامپ، ملک سلمان و السیسی، به طور مشترک با دست گذاشتن روی گوی جغرافیایی جهان، نشست سران کشورهای اسلامی در ریاض را افتتاح کردند. انتشار تصویر دستان این 3 نفر بر روی گوی کریستالی، با واکنش های متفاوتی در سراسر جهان، از جمله ساختن هزاران لطیفه همراه بود.
 
(تصویر:AP)

به همین بهانه قصد داریم 5 واقعیت جالب در مورد گوی های کریستالی را بررسی کنیم:

ریشه فالگیری

اصطلاحی که برای خیره شدن به یک سطح براق و درخشان – به عنوان ابزاری برای کسب اطلاعات جدید یا پیش بینی آینده استفاده می شود، غیب گویی (scrying) است. این کلمه خلاصه شده واژه descry است و ریشه آن به فالگیران / کاهنان باستان بازمی گردد؛ طبقه نخبه مردم سلتیک که در عصر برنز در جزایر بریتانیا و فرانسه زندگی می کردند.

براساس کتاب "تاریخ طبیعی" نوشته پیلینیوس معروف به پلینی بزرگ (Pliny the Elder)، طبیعتدان و مورخ روم، کاهنان (Druids) از گوی های کریستالی برای پیشگویی آینده استفاده می کردند. ژولیوس سزار نیز اقدامات خرافاتی کاهنان را در تاریخ شفاهی جنگ های گالی (Gallic Wars) تشریح می کند. پیشگویی کاهنان به گوی های کریستالی محدود نمی شد و آنها از استخر آب، آیینه یا شیشه های بازتابنده برای پیش بینی آینده استفاده می کردند.

روند جهانی

استفاده از گوی های کریستالی تنها به کاهنان منطقه باستانی گال (Gaul) ختم نمی شد. در کتاب Crystal Gazing عنوان شده که این کار در چین هم متداول بوده است.

در این کتاب اشاره شده که ساکنان هند با "نگاه کردن به دوده چراغ یا آیینه جادویی"، آینده را پیشگویی می کردند. با استناد به تحقیقات انجام شده توسط دیوید مارگولیوث در اواخر 1800 میلادی، خلیف منصور که در قرن هشتم زندگی می کرد، از آینه برای تشخیص دوست یا دشمن استفاده می کرد. یکی دیگر از افسانه ها در این مورد، مربوط به یک انگشتر یاقوت بود که (گفته می شد) چهره افراد بر سطح آن هویدا می شد. یکی دیگر از این دست افسانه ها مربوط به نگاه کردن بیماران به یک کاسه براق آب برای شفا یافتن بود.

عمل ممنوعه

درحالیکه خیره شدن به گوی کریستالی و غیب گویی در بسیاری از مناطق جهان در گذشته متداول بوده است، چنین پیش گویی توسط ادیان بزرگ یک کار ممنوعه تلقی می شود.

به عنوان مثال، در عهد عتیق (Old Testament) به صراحت فالگیری و پیش گویی ممنوع اعلام شده است. در قرآن نیز فالگیری و پیشگویی مردود عنوان شده است. کلیسای کاتولیک نیز درمورد جادوگری و غیب گویی به پیروان خود هشدار می دهد.

البته ممنوع بودن این کارها به معنای انجام نشدن آن از سوی مردم نبوده است؛ مردم در قرون وسطی از گوی های کریستالی برای دفع ارواح شیطانی استفاده می کردند.

گوی کریستالی ملکه

یکی از کارهایی که دانشمندان در قرن 16 انجام می دادند، غیب گویی از طریق یک گوی کریستالی بود. جان دی (John Dee) ریاضیدان، منجم، دانشمند و مشاور ملکه الیزابت اول بود. دی از یک گوی کریستالی بر اساس روش های علمی متداول استفاده می کرد.

این گوی کریستالی که در جلسات پیش گویی درحضور ملکه الیزابت استفاده می شد، درحال حاضر در موزه بریتانیا قرار دارد.

گوی های کریستالی مشهور

گوی های کریستالی متداول اغلب از جنس شیشه یا کریستال های کوارتز هستند. گوی های کریستالی معمولا در اندازه یک گریپ فروت هستند؛ اما برخی از آنها بسیار بزرگ و سنگین هستند.

بزرگترین گوی کریستالی در موسسه اسمیت سونیان در واشنگتن قرار دارد و وزن آن با قطر 32.7 سانتیمتر، 48.42 کیلوگرم است که بزرگترین گوی کریستالی کوارتز در جهان محسوب می شود. ماده معدنی این گوی از برمه استخراج شده و در دهه 1800 میلادی در چین برش و صیقل خورده است.

(تصویر: iCollector)

یکی از معروف ترین گوی های کریستالی جهان، توپ کریستالی در فیلم جادوگر شهر از (The Wizard of Oz) است که در یک حراجی سال 2001 به قیمت 129 هزار دلار فروخته شد. این گوی شیشه ای شکل تخم مرغی دارد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: livescience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا