پادزهرهای تولیدی رازی، مرگ ناشی از عقرب و مارگزیدگی را به صفر رسانده است

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر ناصر محمدپور، رئیس بخش جانوران سمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی عصر روز دوشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی، با اشاره به اینکه ایران دومین کشور دنیا از لحاظ تنوع زیستی محسوب می شود، افزود: تحقیقات برای استفاده از زهر این جانوران سمی در درمان بیماری های صعب العلاج در موسسه رازی در حال انجام است و در برخی موارد در مرحله مطالعه بالینی قرار دارد.
وی اظهار داشت: کشور ایران به دلیل دارا بودن اقلیم های متفاوت، شاهد تنوع بسیار بالایی از جانوران در کشور است و این امر سبب شده، ایران به عنوان دومین کشور در خصوص تنوع زیستی و اکوسیستمی در دنیا محسوب شود.
وی گفت: از سال 1336 تحقیقات عمیقی در مورد خزندگان توسط موسسه رازی انجام شده که هر 10 سال به روز می شود، بر همین اساس اطلاعات بسیار خوبی در مورد انواع خزندگان موجود در ایران و طبقه بندی آن ها توسط این موسسه ارائه شده است.
رئیس بخش جانوران سمی موسسه رازی خاطرنشان کرد: مقالات و کتاب هایی که توسط محققین کشور در زمینه خزندگان سمی تالیف شده، به زبان های مختلف دنیا ترجمه و هم اکنون در دانشگاه های معتبر دنیا به عنوان مرجع مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه خزندگان سمی نیز در ایران همانند سایر جانداران از تنوع بسیار بالایی برخوردارند، ادامه داد: 70 گونه مختلف مار در ایران وجود دارد که حدود 12 گونه از آن ها سمی هستند و از زهر استحصال شده آنان می توان در درمان بسیاری از بیماری های خطرناک از جمله سرطان ها، ام اس، رماتیسم و غیره استفاده کرد.
دکتر محمدپور تاکید کرد: این موارد در حال حاضر در مرحله تحقیقات بوده و هنوز به مرحله درمانی نرسیده اما فراکسیون هایی که از زهر برخی مارها استحصال می شود، به شکل دارو در درمان اختلالت انعقادی و یا سکته قلبی در دنیا مورد استفاده قرار می گیرند.
وی اضافه کرد: از 20 سال پیش تاکنون تحقیقات در زمینه ارزیابی اثرات زهر انواع جانوران سمی بر روی برخی سرطان ها و ام اس در این موسسه آغاز شده که این مهم هم اکنون در برخی موارد در مرحله مطالعه بالینی قرار دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا