خودکشی فضاپیمای «مسنجر» در عطارد

به گزارش مهر، یک هفته پیش دانشمندان تیم مأموریت فضاپیمای کاوشگر MESSENGER چهارمین و آخرین سری از مانور اصلاح مدار حرکتی آن را با هدف ایجاد تأخیر در برخورد فضاپیما با سطح عطارد انجام دادند. در نتیجه فضاپیمای MESSENGER آخرین مانور خود را در ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) انجام خواهد داد و سپس بعد از یک دهه خدمات رسانی ارزشمند به دانشمندان وارد فاز نابودی خواهد شد.

دکتر دانیل شاگنسی از آزمایش فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز در این خصوص گفت: پس از آخرین مانور MESSENGER رسما اعلام می کنیم که فضاپیما دیگر فاقد پیش رانش خواهد بود چون همزمان با این مانور باقیمانده گاز هلیوم آن تقریبا خالی خواهد شد. در چنین وضعیتی فضاپیما دیگر توانایی مقابله با جاذبه خورشید را نخواهد داشت.

در حال حاضر این فضاپیما در مداری غیرعادی به دور سیاره عطارد می گردد و به حدی به آن نزدیک می شود که در گذشته سابقه نداشته است. این فضاپیما هم اکنون در ارتفاع ۶ تا ۳۹ کیلومتری سطح سیاره در حال پرواز است.

اگرچه عطارد یکی از نزدیکترین سیارات به زمین است اما تا پیش از آغاز مأموریت MESSENGER اطلاعات بسیار اندکی درباره آن در اختیار دانشمندان بوده است.

فضاپیمای MESSENGER در سوم آگوست سال ۲۰۰۴ از مرکز پرتابهای فضایی کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب شد. طی یک دهه گذشته این فضاپیما ۷.۹ میلیارد کیلومتر راه پیموده است. بر این اساس ۱۵ بار به دور خورشید چرخیده و در همین حال یکبار از نزدیکی زمین و دو باره از نزدیکی ونوس عبور کرده است.

همچنین سه بار نیز از نزدیکی سطح عطارد عبور کرده است. این فضاپیما در سال ۲۰۱۱ به مدار از پیش تعیین شده در اطراف عطارد رسید.

MESSENGER دومین فضاپیمایی است که تاکنون به عطارد رسیده است. فضاپیمای Mariner ۱۰ در سالهای ۱۹۷۴ و ۱۹۷۵ سه بار از کنار این سیاره عبور کرد و طی آن اطلاعات ارزشمندی درباره عطارد گردآوری و راهی زمین کرد.