گردشگری پایدار مهمترین زمینه اشتغال و تولید ملی است

معصومه ابتکار روز دوشنبه در مراسم روز جهانی تنوع زیستی افزود: با توجه به نامگذاری سال جاری به عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ، می توانیم از ظرفیت های موجود در منابع طبیعی کشور، به عنوان گردشگری پایدار استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه تولید ملی ارتباط مستقیم با توسعه صنایع دستی به ویژه در روستاها دارد گفت: اجرای برخی طرح ها در زاگرس و دریاچه ارومیه به عنوان معیشت جایگزین نمونه بارز رویکرد دولت در راستای حفظ محیط زیست همزمان با استفاده از ذخایر و پتانسیل های موجود است.
وی تاکید کرد: نکته مهم این است که این دو محور جدا از هم نیستند و می توان با برنامه ریزی هم تنوع زیستی و توسعه پایدار را داشته باشیم و هم ظرفیت ها را بشناسیم و محافظت کنیم.
وی افزود: امروز که مشاغل سبز و اشتغال از محل توجه به محیط زیست به وجود آمده است و محل جدیدی برای رشد اقتصادی کشور است.
ابتکار گفت: ایران ظرفیت بسیار بالایی در خصوص تنوع زیستی دارد و جزو ٢٠ کشور اول دنیا از لحاظ دارا بودن ذخایر زیستی است از این رو می توان با برنامه ریزی هم محیط زیست را حفظ و هم اشتغال ایجاد کرد.
وی تاکید کرد: تنوع زیستی در کشور یک ظرفیت ملی است به ویژه اینکه با فرهنگی بالا در ایران عجین شده است، بنابراین می توان با استفاده از دو ویژگی ظرفیت تنوع زیستی و فرهنگی و قومیتی غنی در کشور شاهد شکوفایی صنعت اکوتوریسم در کشور باشیم.
معاون رییس جمهوری با بیان اینکه تنوع زیستی یکی از مولفه های مهم در فرهنگ، اشتغال و زندگی مردم است گفت: توجه به زیرساخت ها در این زمینه در دولت راه را برای مشارکت جوامع محلی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در راستای گردشگری پایدار باز کرده است.
وی تاکید کرد: افراد زیادی علاقه مند به سرمایه گذاری در این هستند که جمعی از خیران محیط زیست نیز مشتاق به همکاری هستند.
ابتکار به برنامه تنوع زیستی اشاره کرد و گفت: امیدواریم این برنامه هرچه زودتر به تصویب برسد تا برنامه های موجود در این راستا به برنامه های ملی و اجرایی تبدیل شود.
وی اظهار کرد: در زمینه گردشگری پایدار اقدامات خوبی انجام شد و توانستیم مباحث نظری را به الگوی عملی تبدیل کنیم و اکنون بیش از 80 طرح مدیریتی برای مناطق تحت پوشش سازمان حفاظت محیط تهیه شده و آماده تصویب است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در کنار توسعه صنعت اکوتوریسم باید محیط زیست نیز حفظ شود از این رو برای تمام مناطق حفاظت شده تحت پوشش سازمان محیط زیست برنامه مدیریتی تهیه کردیم که تعدادی به تصویب شورای برنامه ریزی استان ها رسیده و تعدادی نیز در انتظار است و برخی نیز برنامه های اجرایی آنها آغاز شده است.
وی افزود: بعد از تصویب برنامه مدیریتی مناطق برای طرح های ارائه شده ردیف اعتباری در نظر گرفته می شود و با نظارت کامل محیط زیست طرح ها اجرا می شود.
معاون رییس جمهوری اظهار کرد: یکی از نمونه های موفق در این زمینه اجرای طرح گردشگری پایدار در منطقه حفاظت شده 'خبر' در استان کرمان است.
وی گفت: برخی از این طرح ها در دست مطالعه است که تاکید می کنم هر چه زودتر به پایان برسند چون برای تمام آنها زمان تعیین شده و اگر در زمان مقرر به اتمام نرسند مشمول زمان می شوند و مطالعات باید دوباره از سر گرفته شود.
ابتکار با بیان اینکه مرحله بعدی این برنامه ها سازگاری جوامع محلی است افزود: یک بخش حفاظت از تنوع زیستی بر عهده دولت ها است و یک بخش نیز مساله فرهنگ و آموزش است که گام های خوبی در این زمینه برداشته شده است البته تا وضعیت مطلوب فاصله داریم و باید بیشتر تلاش کنیم.
وی گفت:اجرای طرح یک محیط بان، یک مدرسه در این راستا تجربه موفقی بود که در هزار و 700 مدرسه در حاشیه مناطق حفاظت شده و پارک های ملی اجرا شده است و در مرحله بعدی در سایر مدارس نیز اجرا می شود، یکی از اهداف این طرح، جلب مشارکت جوامع محلی برای حفظ تنوع زیستی است.
معاون رییس جمهوری تاکید کرد: توسعه روستاها و توجه به معیشت روستاییان یکی از محورهای مهم دولت
است که این امر نرخ مهاجرت را کاهش خواهد داد، فکر نکنیم اگر حفاظت را در منطقه ای سخت گرفتیم و معیشت برای مردم آن سخت شد و در مقابل هیچ معیشت جایگزینی برای آنها ایجاد نکردیم موفق بوده ایم بلکه این امر موجب افزایش نرخ مهاجرت و حاشیه نشینی شده است.
وی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه در تلاش هستیم این روند را متعادل کنیم که یکی از راه های موفق در این راستا توسعه گردشگری پایدار به ویژه در روستاها است.
ابتکار در ادامه به لزوم اجرای برنامه های مقابله با تاثیرات تغییر اقلیم اشاره کرد و گفت: این جزو برنامه های ما است و امیدواریم سند الحاق ایران به نشست پاریس هر چه زودتر نهایی شود چون آسیب پذیری کشور ما از افزایش دما و کاهش بارندگی بسیار زیاد است.
وی تاکید کرد: در این راستا با دانشگاه ها و مراکز علمی همکاری خوبی داریم و حرکت ما دانش بنیان و متشکل از کارهای پژوهشی و علمی است.
مراسم روز جهانی تنوع زیستی روز دوشنبه با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و ناصر مقدسی قائم مقام سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.