جهت گیری دولت حمایت از توسعه علوم و دانش های نوین است

اسحاق جهانگیری عصر شنبه در جلسه شورای ملی ایمنی زیستی اظهار داشت: به دلیل آنکه ممکن است برخی علوم جدید با اثرات منفی احتمالی همراه باشند، نمی توان مانع توسعه علم شد، بلکه باید موارد منفی را مدنظر و تحت کنترل قرار داد تا از فواید و اثرات مثبت استفاده شده و جلوی آثار منفی احتمالی گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت قصد ندارد اختیارات قانونی دستگاه های اجرایی را محدود کند، تصریح کرد: چنانچه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست تشخیص دهند که برخی برنامه ها ممکن است برای سلامت جامعه خطر آفرین باشند، قطعاً از اختیارات قانونی خود برای جلوگیری از آن استفاده خواهند کرد.
معاون اول رییس جمهوری افزود: وظیفه طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست این است که آثار منفی طرح ها و برنامه های مختلف را مورد بررسی قرار دهد و مردم نیز اطمینان دارند که این سازمان از آثار مخرب احتمالی برنامه ها و پروژه های مختلف جلوگیری می کند.
جهانگیری همچنین وظیفه دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی را وظیفه ای پراهمیت و خطیر برشمرد و گفت: این دبیرخانه باید در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم نقش مهمی ایفا کند و علاوه بر آن، عملکرد دستگاه های مختلف در زمینه ایمنی زیستی را نیز پیگیری کرده و با آنان تعامل نزدیک داشته باشد.
در این جلسه دبیر شورای ملی ایمنی زیستی گزارشی از جلسات کارشناسی با حضور نمایندگان تام الاختیار دستگاه های مرتبط ارایه و توضیحاتی در ارتباط با مشکلات موجود بر سر راه اجرای قانون ایمنی زیستی مطرح کرد.در این نشست که وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند آیین نامه اجرایی موضوع بند ب ماده 7 قانون ایمنی زیستی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پس از طرح نظرات و دیدگاههای حاضرین در جلسه این آیین نامه که در ارتباط با شرایط بسته بندی، برچسب گذاری و حمل و نقل موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی است به تصویب رسید.در ادامه قره یاضی مرجع ملی ایمنی زیستی، گزارشی از وضعیت جهانی محصولات تراریخته و تعداد کشورهای فعال در این زمینه ارائه کرد و به بیان توضیحاتی در خصوص دستاوردهای هیئت اعزامی ایران در هفتمین اجلاس بین المللی متعاهدین ایمنی زیستی کارتاهنا در کره جنوبی پرداخت.
وی از همه دستگاه های مرتبط درخواست کرد که در تکمیل سومین گزارش ملی ایمنی زیستی کشور مشارکت کنند تا گزارش جامعی در این زمینه به مراجع علمی جهان ارائه شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا