ایجاد زیرساخت های لازم برای تعامل پژوهشی دولت با بخش خصوصی

دکتر جواد هروی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به کافی نبودن اعتبارات پژوهشی کشور در لایحه بودجه سال جاری، گفت:  به تصور من آنچه در داده های لایحه بودجه سال 94 در عرصه پژوهش مطرح شد، بسیار کمرنگ بود. تلاش هایی نیز در جهت تقویت منابع و اعتبارات بخش پژوهش چه در حوزه وزارت آموزش و پرورش و چه در حوزه وزارت های علوم و بهداشت انجام دادیم، اما در نهایت آن چیزی که ما توقع داشتیم، حاصل نشد. به عبارت دیگر شاید تعجیل دولت در ساماندهی اعتبارات و رفع کاستی ها و نواقص بودجه مانع از این شد که توجه خاصی به بحث پژوهش صورت بگیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: در حال حاضر بودجه پژوهشی کشور در مقایسه با آنچه که ما انتظار داریم و در چشم اندازها پیش بینی شده، در خور نظر نیست. به عنوان مثال وقتی ما به بودجه وزارت مهمی چون آموزش و پرورش نگاه می کنیم، بودجه پژوهشی آن چیزی نزدیک به صفر است. پس چه انتظاری می توان داشت که چنین وزارتخانه ای اولویت پژوهشی تعریف کند و در زمینه فعالیت های خود، کار پژوهشی انجام دهد. در مجموع می توان گفت که وضعیت اعتبارات پژوهشی ما نگران کننده نیست اما رضایتبخش هم نیست.

وی خاطرنشان کرد: سیاست دولت، حرکت به سمت بودجه های بخش خصوصی است. یعنی دولت می خواهد کاری کند که بخش خصوصی وارد تعامل پژوهشی شود. در حالی که بدون ایجاد زیرساخت های لازم، این کار اصلا خطاست. امروز ردیف بودجه پژوهشی در وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم و بهداشت بسیار ناچیز است و با سرفصل های قانون برنامه پنجم که متاسفانه بیش از 75درصد آن اجرا نشده، مطابقت ندارد.

هروی در پاسخ به انتقادهای مطرح شده از سوی کارشناسان مبنی بر اینکه چرا مجلس در این زمینه از دولت بازخواست نمی کند؟ گفت: ما در این دوره با تغییر دولت ها رو به رو بودیم. به ویژه آنکه با بحث استیضاح وزیر علوم یک سری نوسانات در مدیریت وزارت علوم به وجود آمد که عملا ما را در منگنه قرار داد و نتوانستیم در این موضوع به صورت جدی ورود پیدا کنیم. اما در مورد وزارت بهداشت با شرایطی که امروز وجود دارد، احساس ما این است که این وزارتخانه دارد قدم های خوبی در زمینه تامین تجهیزات علمی و پژوهشی بر می دارد. اما وزارتخانه هایی مثل آموزش و پرورش کاملا با مدرنیزاسیون، با تجهیزات و امکانات بهینه و فناوری های جدید بیگانه اند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا این حرف بدان معناست که مجلس می خواهد از این به بعد بیشتر این قضیه را دنبال کند؟ تصریح کرد: من تصورم این است که مجلس هم در این قضیه خیلی جدی وارد نشد، با وجود اینکه برخی از نمایندگان در این زمینه خیلی پیش آمدند و طرح های خوبی داشتند اما متاسفانه کلیت مجلس با روند تقویت منابع و اعتبارات پژوهشی چندان همراهی نکرد.         

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا