سهم پژوهش از GDP نابسامان است

امین‌اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: باید توجه به عرصه‌های علم، نوآوری و فناوری توسط دولت‌ها افزایش یابد و این افزایش باید بر اساس شاخص‌های مختلف صورت گیرد.

مشاور رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه شاخص‌های مختلفی برای ارزیابی نظام علم و فناوری و نوآوری در کشورها وجود دارد، افزود: کشور ما از حیث شاخص‌های آموزشی همچون تعداد دانشجویان به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی وضعیت خوبی دارد، اما آنچه که به عنوان مبنای شاخص‌های علمی و پژوهشی باید مورد توجه باشد، شاخص‌های اجتماعی است که در حوزه‌های تحقیق، پژوهش و فناوری صرف می‌شود.

وی با اشاره به شاخص‌های اقتصادی، گفت: شاخص‌های موجود نشان می‌دهد که چهار دهم تا پنج دهم یک درصد (کمتراز نیم درصد) تولید ناخالص داخلی (جی دی پی) صرف پژوهش و فناوری و نوآوری می‌شود. این عدد در قیاس با کشورهای پیشرو و در حال توسعه نامناسب است.

امین‌اسماعیلی ادامه داد: این عدد در کشورهای توسعه‌یافته به 2 تا 3 درصد می‌رسد و در کشورهای در حال توسعه بین 1 تا 2 درصد است، اما وضعیت ما در شاخص هزینه‌های تحقیق و پژوهش از جی دی پی کشور نا بسامان است.

مشاور رئیس جهاد دانشگاهی به شاخص کارایی هزینه‌های صرف شده برای تحقیق و پژوهش اشاره کرد و گفت: مشکل جدی ما این است که "سازوکارهای اداری" این هزینه‌ها حاکم بر حوزه پژوهش است و "سازوکار علمی وپژوهشی"چندان مورد توجه نیست. این موضوع درواقع بهره‌وری هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه امروزه در کشورها یک سامانه و نظام نوآوری و فناوری وجود دارد که نظام ملی نوآوری و همچنین بخش دیگری نیز نظام بخش و منطقه‌ای نام برده می‌شود،‌ اظهار کرد: این سامانه در کشور ما سامانه کارایی نیست، چراکه از حیث آرایش نهادی آرایش نامناسبی داریم و در هر بخشی نهادهای مختلف و بی‌ارتباط با هم به امر سیاست‌گذاری‌ و نظارت و اجرا می‌پردازند.

امین‌اسماعیلی افزود: نظام نوآوری منطقه‌ای بخشی ما دچار ناکارآمدی اساسی است و آرایش نهادی این نظام وضعیت نابسامانی دارد.

مشاور رئیس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: حسب آنچه که در برنامه توسعه‌ای چهارم، پنجم و ششم پیش‌بینی شده، این ساماندهی از حیث اقتصادی در هزینه پژوهش‌ها و حیث نهادی در نظام ملی نوآوری باید در دستور کار قرار گیرد که لازم است دولت توجه جدی به این موضوع داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا