آغاز مرحله نمونه آزمایشی پلتفرم ملی خودرو تا یکسال آینده

سینا پرس: شاید بارها واژه پلتفرم را شنیده اید و این سوال در ذهن تان ایجاد شده باشد که پلت فرم خودرو چیست و چه تفاوتی با طراحی و خلق خودرو جدید دارد؟  پلتفرم (Platform) خودرو عملا بخش اصلی يک خودرو است که چند مدل مختلف بدنه و تزيينات داخلی مناسب روی آن سوار شده و به صورت مدل‌های مختلف خودرو به بازار معرفی می‌شود.

يک پلتفرم خوب برای محافظت کلی خودرو طبق استانداردهای ايمنی ساختار مناسبی ايجاد می‌کند و قابليت کنترل‌پذيری و فرمان‌پذيری درستی به خودرو می‌دهد. همچنین مصرف سوخت مناسب و در حد استانداردهای تعيين‌شده برای حالت‌های مختلف و تولید، نصب و دسترسی‌های مناسب برای طراحی‌های مختلف بدنه و صندلی را دارد.

اکنون دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ايران با پشتوانه سال‌ها تحقيق در موضوع‌های متنوع صنعت خودرو جهان و با شناخت خوب از صنعت خودرو داخلی ، رهبری اين طرح کلان ملی را بر عهده دارد و دانشگاه‌های اميرکبير، خواجه نصير و تهران نیز در اجرای این طرح یاری می‌کنند.

اهمیت این موضوع باعث شد تا خبرنگار خبرگزاری سینا گفت‌و‌گویی اختصاصی با دکترحامد سعیدی گوگرچين، دکترای مهندسی مکانيک، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، عضو تيم استراتژيک و مدير پروژه «طرح کلان پلتفرم ملی خودرو» دانشگاه علم و صنعت ايران، پژوهشگر نمونه دانشکده مهندسی مکانيک دانشگاه صنعتی خواجه نصيرالدين طوسی انجام دهد و بیشتر به چند و چون پیشرفت این طرح کلان بپردازد.

 

هدف اصلی‌تان از اجرای این طرح چه بود؟

دستیابی به دانش ملی طراحی پلتفرم خودرو، ایجاد ساختار مناسب برای طراحی پلتفرم، ساخت نمونه‌های اولیه پلتفرم طراحی شده، دستیابی به تکنولوژی روز و قابل صدور، محدود کردن هزینه‌های محصول در حدود تعیین شده، تربیت نیروهای متخصص، مناسب سازی فرایند طراحی خودرو و نهایتا جهانی شدن صنعت خودرو کشور …. از جمله مهمترین اهداف ما در اجرای این طرح است.

 

شما در این طرح به دنبال چه چیزی هستید؟

دیدگاه اصلی ما برای طراحی پلتفرم این است که قیمت این خودروی ملی به گونه‌ای باشد تا عامه مردم در صورت تمایل بتوانند آن را تهیه کنند به همین دلیل ما در بحث‌های هزینه‌ای محدودیت‌ها و قیدهای را تعریف کرده‌ایم تا درحد امکان قیمت این خودرو قابل رقابت با سایر خودروهای رقیب باشد. در واقع موضوع اصلی پلتفرم معطوف به بحث کاهش هزینه هاست؛ به عنوان مثال

از مجموع 200 میلیارد هزینه طراحی و تولید خودرو، 90 درصد هزینه‌ها با در نظر گرفتن واریانت های مختلف صرف ایجاد خط تولید و ساخت قطعات می‌شود. در واقع طراحی پلتفرم به گونه‌ای است که تا حد امکان ارتباط بین واریانت‌ها حفظ شود و هزینه‌های ایجاد خط تولید و ساخت خودرو برای واریانت‌های مختلف مانند ون، وانت، هاچ بک و… حداقل باشد. با نگاهی اجمالی به تاریخچه صنایع خودروسازی کشور در می‌یابیم کمتر توجهی به این مساله در کشور شده و تاکنون تجربه‌ای برای طراحی پلتفرم به این معنا که منجر به واریانت های مختلف خودرو شود، نداشته ایم. شکر خدا در این طرح با برقراری ارتباط بین بخش صنعت و دانشگاه این اتفاق بزرگ در کشورمان رخ داده شد وهم اکنون یک تیم متشکل از 200 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان دانشگاه‌های علم و صنعت، تهران، خواجه نصیر و امیر کبیر با تخصص‌های مختلف مهندسی خودرو، مکانیک، برق و … درگیر این موضوع شده‌اند و با کمک مشاوران داخلی و خارجی این طرح در حال اجراست.

 

عملیات اجرایی این طرح هم اکنون در چه مرحله‌ای به سر می برد؟

عملیات اجرای طراحی کفی(Platform) ملی برای خودروی سواری کلاس B از حدود یک سال و نیم پیش با تصویب شواری عالی عتف آغاز شده است. ما برای اجرای کامل این طرح نیاز به طی کردن چند گام اساسی هستیم. گام اول بحث بازاریابی یا بنچ مارکینگ (Benchmarking) است. گام دوم، بهینه کاوی است؛ ما در این مرحله مشخصه‌های سیستمی و مهندسی حدود 300 خودور دنیا را استخراج کرده ایم. بر این مبنا، گام سوم هدف تنظیم(Target­setting)را آغاز کردیم؛ صدها نفر ساعت‌ها در این مرحله به کار مشغول شده‌ و برنامه‌ها و اهداف نهایی، ویژگی‌ها و انواع سیستم‌های این طرح را تعیین کرده‌اند. پیش بینی شده است تا یک سال آینده طراحی جزییات آن به اتمام برسد و بحث صحه گذاری سیستم و انجام نمونه آزمایشگاهی این طرح آغاز شود. پس از اتمام این مرحله بنابر فراهم آمدن بسترها و زیرساخت های مورد نیاز منجر به محصول فیزیکی خواهد شد.

 

تیم تحقیقاتی شما برای اجرای این طرح با چه چالش‌هایی مواجه است؟

این طرح به علت کار جدید و نو بودن، علامت‌های سوال‌های زیادی برای خیلی از افراد به وجود آورده است به همین دلیل

متقاعد کردن مسوولان یا خودروسازها نیاز به جلسه ها و بحث های فراوانی دارد. شکر خدا هم اکنون این بحث‌ها و جلسه‌ها بسیار با قدرت و منسجم به پیش رفته است. تنها مساله بودجه، چالش اصلی ما برای اجرای این طرح است؛ مساله ای که دامن گیر تمام طرح‌های تحقیقاتی است. قطعا هر پروژه‌ای بودجه خاصی خود را دارد ما باید با همین بودجه تا حد امکان مدارا کنیم.

برآورد شده چه میزان هزینه برای اجرای کامل این طرح نیاز است؟

هم اکنون حدود 100 میلیارد تومان هزینه برای اجرای کامل این طرح نیاز است. البته پیش بینی شده است تا مبلغ این بودجه افزایش یابد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا