بهره‌برداری از توربین جریانی جزر و مدی در کشور عملیاتی شد

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، در دهه‌های اخیر توجه ویژه‌ای به انرژی‌های تجدیدپذیر شده است و یکی از مهمترین منابع عظیم این انرژی‌ها، منابع انرژی دریایی هستند. برای تبدیل این انرژی به دیگر انرژی‌ها، از فناوری‌های گوناگونی استفاده می‌شود که یکی از موفق‌ترین آنها بهره گیری از توربین‌ها است. این فناوری، تا به امروز نقش بسیار موفقی را در تبدیل انرژی‌ها داشته است. همچنان که در سطح وسیعی برای تبدیل انرژی باد، بخار یا آب به الکتریسیته از آن استفاده می‌شود.

پس توربین‌ها می‌توانند در تبدیل انرژی جریان آب به پتانسیل مکانیکی برای چرخاندن یک ژنراتور یا پمپ بهتر عمل کنند، چرا که آب دارای چگالی بیشتری نسبت به هوا است؛ پس یک توربین آبی کوچک می‌تواند قدرتی بیشتر یا معادل یک توربین بادی بزرگ ایجاد کند. این مسأله با توجه به برنامه پنجم توسعه اقتصادی ایران، برای دستیابی به توسعه اقتصادی- اجتماعی و ارتقای سطح رفاه و زندگی مردم، مورد اهمیت، بحث و توجه مسؤولین و سازمان‌ها قرار گرفته است.

در واقع هدف از اجرای پروژه‌های پیشرو، حرکت در جهت دستیابی به راهکارهایی برای بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر دریایی در کشور به عنوان منبعی تجدیدپذیر در جهت تامین بخشی از انرژی مورد نیاز و جایگزینی برای کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی برای تولید برق است. همچنین ورود به این فناوری و ایجاد حداقل اطلاعاتی مفید، شناخت استفاده از این فناوری را برای تصمیم گیران کلان کشور فراهم خواهد کرد تا در این مسیر بهتر عمل کنند.

در سال‌های اخیر مطالعات گسترده‌ای توسط سازمان انرژی‌های نو ایران و موسسه ملی اقیانوس‌شناسی و دیگر مراکز تحقیقاتی در زمینه پتانسیل‌سنجی منابع انرژی‌های دریایی در آب های ایران صورت گرفته است. این مطالعات نیاز به مراحل تکمیلی با اندازه گیری پتانسیل واقعی، شناخت سیستم‌های جاذب انرژی، شبیه سازی و آنالیز این سیستم‌ها و تست‌های تجربی و نهایتا طراحی، ساخت و نصب آنها در محیط‌های مناسب دارند.

همچنین، انرژی جریان‌های جزر و مدی به عنوان یکی از مهمترین و مناسبترین منابع انرژی تجدیدپذیر در جهان پذیرفته شده است. با مطالعه فعالیت‌های صورت گرفته در جهان و روش‌های مختلف استحصال انرژی جزر و مدی، الگویی مناسب و سازگار با شرایط اقلیمی کشور انتخاب و در فاز صفر طرح "پتانسیل سنجی، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از توربین جریانی جزر و مدی" انجام گرفت و در ادامه جهت مطالعه دقیق‌تر، به بررسی مبدل‌های موجود و اولویت دادن به این مبدل‌ها، دسته‌بندی شدند. فاز اول طرح، مواردی است که بر حسب اعتبارات تخصیص داده شده در جهت اندازه‌گیری واقعی جریان برای طراحی توربین در حال انجام است.

در فاز دوم چنانچه در فاز اول به نتایج قابل قبولی از پتانسیل موجود جزر و مدی آب‌های ایران رسیده شود، برای تهیه یا ساخت این توربین، طراحی بر اساس اولویت توربین‌های انتخاب شده، انجام می‌گیرد. در فاز بهره‌برداری، کار تست میدانی یا عملکرد این سامانه در نقاط انتخاب شده مورد بررسی عملی قرار خواهد گرفت.

در این پروژه تا کنون از دو منطقه مورد نظر در پنج ایستگاه، پتانسیل انرژی جزر و مدی موجود اندازه‌گیری شد. برای 3 ایستگاه تجزیه و تحلیل‌ها انجام شده و برای دو ایستگاه در آینده نزدیک نتایج آن پس از تجزیه و تحلیل داده‌های اندازه‌گیری‌شده مشخص خواهد شد.

در نتیجه می‌توان گفت برای دستیابی به یک توربین جریانی جزر و مدی این تحقیق به سه بخش تقسیم شد. نخست، بررسی فنی طراحی یک توربین جریان (جزر و مدی) یعنی امکان‌سنجی که در غالب فاز صفر، انجام شد. در فاز یک، با تامین اعتباری لازم از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحت نظارت ستاد انرژی‌های تجدیدپذیر، پتانسیل‌سنجی انرژی جزر و مدی در دو منطقه یا پنج ایستگاه انجام شد و با تکمیل گزارش نهایی، این فاز به پایان خواهد رسید. بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، در فاز دو بر اساس نتایج فاز یک طراحی توربین انجام خواهد شد.  فاز سه نیز ساخت، نصب و بهره‌برداری از توربین خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا