75 درصد تالابهای کشور در وضع بحرانی قرار دارد

به گزارش ایرنا، محسن سلیمانی روزبهانی عصر شنبه در حاشیه سومین نشست تدوین برنامه مدیریت یکپارچه تالاب بین المللی چغاخور استان چهارمحال وبختیاری در گفت وگو با رسانه ها افزود: با توجه به بارشهای اخیر در کشور، نگرانی در زمینه کم آبی و خشکسالی برای تالابها وجود ندارد اما توسعه ناپایدار باعث شکنندگی تالابهای کشور شده است.

وی اظهار داشت: تغییر الگوی توسعه در حوضه آبریز تالابها به گونه ای باشد که منجر به حفاظت و بهره برداری پایدار از تالابها شود. 

سلیمانی روزبهانی گفت: بارشهای اخیر به تالابها و دریاچه ارومیه کمک کرد که از مرز بحران فاصله بگیرند اما احیای این تالابها و دریاچه ها همکاری همه دستگاه های اجرایی کشور را می طلبد.

وی از برنامه دار شدن تمامی تالابهای کشور خبر داد و افزود: اجرای این طرح، یاری دست اندرکاران و ذینفعان را می طلبد.

این مقام مسؤول ادامه داد: دستگاه ها و ذینفعان باید نگاه درست و پایدار به منابع آب تالابها داشته باشند و رویکرد و الگوهای توسعه از ناپایدار به سمت پایدار سوق داده شود.

مدیر ملی طرح بین اللملی حفاظت از تالابهای ایران در خصوص اوضاع 10 سال آینده تالابها با اجرایی شدن طرح مدیریت یکپارچه تالابها گفت: امید است در 10 سال آینده تالابها وضع مطلوب تری داشته باشند که این امر منوط به عملکرد دستگاه های توسعه ای در کشور است.

به گزارش ایرنا، سومین کارگاه مشورتی تدوین برنامه تالاب بین المللی چغاخور شهرستان بروجن به مدت دو روز با حضور استادان دانشگاه، کارشناسان، مدیر ملی طرح بین المللی حفاظت از تالابهای ایران و معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری در حال برگزاری است.

تالاب بین المللی چغاخور در مجاورت شهر بلداجی شهرستان بروجن قرار دارد و از مهمترین زیستگاه های جانوری چهارمحال و بختیاری است که در 65 کیلومتری مرکز این استان قرار دارد.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا