کشف قدیمی ترین جسم فلزی در یک قبر

سیناپرس: این شیء باستانی در منطقه باستانی «تل تساف» در فلسطین اشغالی یافت شد. منطقه باستانی تل تساف در دره اردن واقع شده است. حدود 5100 تا 4600 سال پیش از میلاد مسیح، این منطقه مسکونی بود و حدود 60 سال پیش بود که این منطقه باستانی کشف شد و در چند دهه گذشته نیز کاوشهایی در آن جریان داشته است.

در منطقه تل تساف، ساختمان های بلند ساخته شده از آجرهای گلی و نیز تعدادی سیلو وجود داشت که هر یک توانایی ذخیره بین 15 تا 30 تن گندم را داشتند. در واقع این حجم از ذخیره در این منطقه منحصر به فرد بود. همچنین در کاوشهای قبلی در این منطقه باستانی، تعداد زیادی اجاق زغالی  پیدا شده بود که درون آنها تعداد زیادی استخوان حیوان وجود داشت و ظاهراً این منطقه میزبان جشن های بزرگی در میان مردمان آن روزگار بود.

افزون بر این، باستانشناسان پیش از این بقایای نوعی سنگ آتشفشانی که متعلق به ترکیه امروزی است و نیز صدف هایی که به حاشیه رود نیز تعلق دارد را در این منطقه کشف کرده بودند. همه این یافته ها نشان می داد که این منطقه، نقش نوعی گذرگاه را برای تاجران از کشورهای مختلف داشته و در آن دوران از ثروت زیادی برخوردار بوده است.

این سوزن چرم دوزی مسی در قبر زنی حدود 40 ساله یافت شد. همچنین دور کمر این زن، دستبندی با 1668 مهره تهیه شده از پوسته تخم شترمرغ وجود داشت. این سوزن چرم دوزی 4.1 سانتی متر طول و حدود 5 میلیمتر عرض در انتها و 1 میلمیتر عرض در نوک داشت.

پیش از این اکتشاف، قدیمی ترین شی فلزی در خاورنزدیک در جنوب منطقه شام پیدا شده بود که حلقه ای فلزی و متعلق به حدود 4500 تا 3800 سال پیش از میلاد مسیح بود. با این حال، این سوزن چرم دوزی نشان می دهد که مردمان این منطقه پیش از آن چه تاکنون گمان می رفت، استفاده از فلزات را آغاز کرده بودند.

  منبع: livescience

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا