ماندگاری بیشتر گوشت مرغ با اسپری اسیدهای آلی

گوشت مرغ یکی از مهم ترین کالاهای سبد خانوار در اکثر کشورهای دنیا است که به دلیل ارزانی نسبی اش در مقایسه با انواع دیگر گوشت، تقاضای بالایی برای آن وجود دارد. با افزایش چنین تقاضایی لزوم توجه به کیفیت، ترکیب شیمیایی و آلودگی این گوشت، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. مهم ترین شاخص های ارزیابی کیفیت خوراکی و بازاریابی انواع گوشت از جمله گوشت مرغ، تردی، وضعیت آلودگی میکروبی، ترکیب های شیمیایی، رنگ، بو و طعم آن است.

گوشت به دلیل دارا بودن عوامل داخلی مساعد، محیط بسیار مناسبی برای فعالیت انواع میکروارگانیسم ها است و در صورت عدم کنترل مناسب عوامل خارجی، به سرعت فاسد می شود. از این رو یافتن روش های به روزی که با استفاده و تلفیق آن ها با بسته بندی، بتوان گوشت را در مدت زمان طولانی تری نسبت به از دست دادن رطوبت، آلودگی میکروبی، تغییر رنگ و صدمه فیزیکی محافظت کرد ضروری به نظر می رسد.

در همین راستا پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی قزوین، اثر کاربرد اسیدهای آلی مختلف را بر میزان ماندگاری و خصوصیات مختلف گوشت مرغ مورد بررسی قرار داده اند.

در این پژوهش که نتایج آن طی مقاله ای علمی پژوهشی در آخرین شماره مجله دانشگاه علوم پزشکی قزوین به چاپ رسیده است، تاثیر اسپری یا به عبارت دیگر محلول پاشی سه اسید آلی مختلف به نام های اسید سیتریک، اسید استیک و اسید پروپیونیک با غلظت 1 درصد بر ویژگی های میکروبی، شیمیایی و ظاهری گوشت بسته بندی شده مرغ،  مطالعه گردیده است.

یافته های پژوهش یادشده نشان می دهد که به کار بردن  اسیدهای آلی با غلظت کمی نظیر 1 درصد قادر است به طور معنی داری موجب مهار رشد میکروارگانیسم های عامل فساد در گوشت گردد. به علاوه، کاربرد این گونه اسیدها، نه تنها اثرات جانبی ناخوشایندی  نظیر افزایش خونابه و ایجاد بوی بد ندارد، بلکه حتی موجب روشن تر شدن و بهبود رنگ گوشت می گردند.

در بین اسیدهای آلی مختلفی که در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفته بودند، به ترتیب اسید پروپیونیک، اسید استیک و در آخر اسید سیتریک توانستند بیشترین اثر مهاری را بر گونه های مختلف باکتری داشته باشند. قابل ذکر است این اسیدها جزو مواد مجاز افزودنی بوده و در صنایع غذایی کاربرد دارند و اثرات سوئی بر مصرف کننده باقی نمی گذارند.