تبدیل سلول های بنیادی به اسپرم و تخمک انسان، هنوز بالینی نشده است

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر محمدحسین نصراصفهانی افزود: محققان در زمینه تحقیقات به نتایج مطلوب و پیشرفت های بسیار خوبی دست یافته اند، اما استفاده درمانی آن نیاز به کار بیشتر دارد.

وی اظهار کرد: در دنیا روی حیوانات آزمایش های متعدد شده و توانسته اند اسپرم و جنین موش را تولید کنند. مطالعات روی حیوانات باید به صورت مکرر انجام شود تا براساس نتایج مثبت آن، بتوان فعالیت روی انسان را آغاز کرد.

نصر اصفهانی اظهار کرد: تحقیقات در ایران نیز همانند سایر کشورها در حال انجام است و تعدادی از مراکز تحقیقاتی کشور در این زمینه فعال هستند و توانسته اند نتایج خوبی در حوزه پژوهش به دست آورند.

وی ادامه داد: احتمالا یکی از آخرین سلول هایی که می تواند بالینی شود، تولید اسپرم و تخمک از سلول ینیادی است اما امید تحقق این موضوع مهم در بین محققان دنیا همچنان وجود دارد.

رئیس سومین کنگره بین المللی تولید مثل گفت: وقتی سلول درمانی در شخصی انجام می دهیم، جوابگوی همان فرد هستیم اما وقتی که سلول درمانی با هدف تولید اسپرم و تخمک صورت می گیرد، باید جوابگوی نسل های آینده باشیم که این موضوع نشان دهنده اهمیت و دقت کار است.

وی به برگزاری سومین کنگره بین المللی تولید مثل اشاره کرد و گفت: تازه ترین دستاوردهای حوزه نازایی، روش های نوین نازایی و حمایت از ناباروران از مهمترین موضوعات قابل ارائه در این کنگره است.

نصراصفهانی ادامه داد که تکنیک های جدید تشخیص ناهنجاری های جنین قبل از لانه گزینی و روش های نوین در درمان ناباروری از طریق باروری شخص ثالث از دیگر موضوعات قابل ارائه در این کنگره است.

سومین کنگره بین المللی تولید مثل همزمان با دومین کنگره بین المللی علوم سلامت باروری و فرزندآوری از 30 اردیبهشت تا اول خرداد ماه در مرکزهمایش های بین المللی رازی برگزار خواهد شد.

جایگزین کردن سلول‌ های بیمار با سلول‌ های سالم را سلول‌ درمانی می‌ نامند و مانند فرایند جایگزین کردن اندام است با این تفاوت که به جای اندام تنها از سلول‌ ها بهره می‌گیرند. سلول ‌های بنیادی می ‌تواند سرچشمه جایگزین و نوشدن سلول ‌های تخصص‌ یافته باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا