مهاجرت 45 هزار پرنده به آبگیرهای چهارمحال و بختیاری

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، شهرام احمدی روز چهارشنبه به مناسبت 20 اردیبهشت ماه روز جهانی پرندگان مهاجر افزود: در سال جاری مهاجرت پرندگان آبزی در این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 37 درصد رشد داشته است.

به گفته وی، پارسال به دلیل اجرای طرح احیای تالابی بیش از 160 هزار گونه پرنده مهاجر در تالابهای بین المللی استان چهارمحال وبختیاری سکنی گزیدند.

وی گفت: مرغابی‌ها، قو، اردک سرسبز، اردک سرحنایی، اردک اره‌ای، لک لک، پاشلک، کشیم، درنا و آبچلیک‌ها از پرندگان مهاجر به تالابها و آبگیرهای استان است که از منظر گردشگری طبیعی (اکوتوریسم) حضور این پرندگان در طبیعت بکر و زیبای چهارمحال و بختیاری صحنه های بی بدیل و استثنایی را برای علاقه مندان محیط زیست به نمایش می‌گذارد.

تالاب بین المللی چغاخور و گندمان، علی آباد و سولقان و 2 تالاب چال تر و چال خشک از جمله تالابهای استان است که هم اکنون تالاب بین المللی گندمان در لیست 10 تالاب برتر پرنده نگری ایران قرار دارد و در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن ثبت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری به احیای کامل تالاب بین المللی گندمان اشاره کرد و گفت: پارسال طرح مدیریت جامع برای تالاب بین المللی چغاخور به عنوان نخستین طرح مدیریت جامع تالابی در کشور تهیه شد .

احمدی از مشاهده 19 گونه پرنده سال گذشته برای نخستین بار در تالاب های این استان خبر داد.

به گفته وی، سال گذشته اردک سر سفید پس از 25 سال در تالاب بین المللی چغاخور و قوی کوچک در تالاب بین المللی گندمان مشاهده شد.
احمدی اظهار کرد: 14 قطعه غاز طی همین مدت در خطر انقراض و پیشانی سفید نیز در تالاب بین المللی گندمان مشاهده شد.

به گزارش ایرنا، 20 اردیبهشت ماه بعنوان روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شده که امسال شعار روز جهانی پرندگان با عنوان 'دنیای سالم برای پرندگان مهاجر و انسان ها' نامگذاری شده است.

سفرهای منظم فصلی که بسیاری از گونه‌های پرندگان با توجه به تغییرات آب و هوا، دسترسی به مواد غذایی و تغییر زیستگاه انجام می شود، کوچ یا مهاجرت پرندگان نام دارد.

این مهاجرت بصورت یک دوره پس از بلوغ جوجه ها با سرد شدن مناطق شمالی و کاهش منابع غذایی پرندگان به مناطق گرمتر جنوب مهاجرت می‌کنند، این مهاجرت به بازگشت به مناطق شمالی تخم گذاری و جوجه آوری می انجامد.

این پرندگان از شش مسیر از مناطق سیبری، اروپای شمالی و کشورهای اسکاندیناوی وارد کشور می شوند و اغلب در تالابهای شمالی توقف کرده و بتدریج به سایر استانها مهاجرت می کنند.

براساس آخرین فهرستی که در مجلات علمی چاپ شده است، 535 گونه پرنده در کشور وجود دارد که این رقم یک سوم پرندگان دنیاست، همچنین این تعداد پرنده متعلق به 80 خانواده و 10 راسته است که حدود 320 گونه از آنها در ایران زادآوری می‌کنند.

90 گونه مهاجر زمستانه، 24 گونه مهاجر عبوری و بقیه هم جزو پرندگان کمیاب، اتفاقی و رها شده از قفس و غیره هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا