مراقب بيماري هاي قابل انتقال از دام باشيد

دكتر ركسانا غنايي، فوق تخصص بيماري هاي عفوني اطفال از دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي در گفت و گو با سيناپرس با بيان اينكه در حال حاضر ايمن سازي در كشور درباره بسياري از بيماري هاي عفوني با سطح پوشش قابل توجهي انجام مي شود گفت: ايران با پوشش 98 درصدي واكسن بيماريهاي شايع ،جايگاه  خوبي در دنيا دارد.

وي يكي از مهمترين مشكلات در بهداشت را بيماري هاي قابل انتقال از دام به انسان (زئونوزيس) عنوان كرد و افزود: براي مثال يكي از بيماري هاي رايج در كشور تب مالت است؛ علت رواج اين بيماري اين است كه واکسن تب مالت قيمت بالايي دارد و دسترسي به آن كم است از اين رو دام هاي ما آلوده اند.

غنايي ادامه داد: بيماري تب مالت از طريق لبنيات آلوده دامي منتقل مي شود.البته در صورتي كه همين محصولات لبني جوشيده شود جلوي اين بيماري گرفته مي شود.

بيماري هاي گوارشي، رايج ترین بيماري هاي واگيردار

غنايي بيماريهاي گوارشي مانند حصبه و وبا را در دسته بيمارهاي بسیار رايج  واگيردار عنوان كرد و گفت: منشا اين بيماري ها  آب و مواد غذايي ناسالم است.

وي اضافه كرد: حفظ آب ها از آلودگي از جمله ضد عفوني كردن آب، تامين آب آشاميدني مناسب و دفع اصولي فاضلاب ها از جمله راههاي جلوگيري از اين دست بيماري ها هستند.

غنايي با تاكيد بر اينكه ما در مورد بيماري هاي گوارشي (اسهال و استفراغ كه با بهداشت پايين مرتبط است ) آمار خیلی پاييني داريم افزود: این آمار پائین نشان دهنده  دسترسي به امکانات پزشكي حتي در مناطق دورافتاده كشور است.

فوق تخصص بيماري هاي عفوني اطفال همچنين  از ديگر بيماري هاي عفوني رايج دركشور بيماري سالك دانست و گفت: اين بيماري توسط پشه خاكي منتقل مي شود و عامل مرگ و مير كودكان كمتر از يك سال است.

وي افزود: براي جلوگيري از بروز اين بيماري بايد محل زندگي اين نوع پشه را محدود كرد كه از جمله این محل ها مي توان به آب راكد و درزهاي كهنه ديوار هااشاره كرد.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا