آموزش ابزارسازی به دانشجویان و بررسی عملکرد مغزی آنها

دانشجویان باستان شناسی در دانشگاه اکستر (University of Exeter) انگلستان توانستند ابزار سازی فرهنگ الدوان (Oldowan) و آشولین (Acheulean) را در بیش از 18 ماه بیاموزند و از نظر ارزشیابی این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارند .

در آغاز ، وسط و انتهای این کار آزمایشی ، مغز این افراد تحت اسکن ‌ ام ‌آر آی یا تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی (functional magnetic resonance imaging) و تصویربرداری تانسور دیفیوژن  (diffusion tensor imaging) قرار گرفت . زمانی که این دانشجویان ویدئوهای ساخت ابزار به روش این دو فرهنگ را تماشا کرده و یا در مورد نحوه ساخت آن پرسشی را مطرح می کردند ، از مغز آنها اسکن می شده است .

دیتریش استوت (Dietrich Stout) از دانشگاه اموری (Emory University) در یک مصاحبه مطبوعاتی در این رابطه می گوید : در مرحله اول ما به رابطه بین درجه فعالیت جلویی مغز ، توانایی داوری فنی و موفقیت در ساخت ابزارهای سنگی پی بردیم .

ساخت تکه های کوچک الدوان (Oldowan flakes) که به 2.6 میلیون سال پیش باز می گردد ، برای دانشجویان آسان بوده و آنها خواستند تا پنج تکه کوچک را از سنگ چخماق مادر جدا سازند . تبرهای دستی اواخر دوره آشولین در حدود پانصد هزار سال پیش ایجاد شده و برای ساخت آن نیاز به ابزاری با لبه های متقارن و برابر از یک سنگ مادر عدسی مانند است . قابل توجه است که اشیایی که از استاندارد پورسلین ( فراورده‌ های سرامیکی شیشه‌ ای اعم از لعابدار و بدون لعاب که برای مصارف فنی به کار می ‌رود) برخوردار بودند ، برای این کار مورد استفاده قرار گرفتند .

بروس برادلی (Bruce Bradley) از دانشگاه اکستر ، تیری چمینید (Thierry Chaminade) از دانشگاه اکس مارسی (Aix-Marseille University) فرانسه ، ارین هچت (Erin Hecht) و نادا خریشه (Nada Khreisheh) از دانشگاه اموری (Emory University) انگلستان ، محققان و پژوهشگرانی بودند که در این پروژه تحقیقاتی فعالیت داشته و نشان داده اند ، دانشجویانی که مهارت بیشتری در ساخت ابزار نشان دادند ، آن هایی که در به کارگیری فن ساخت تبر دستی موفق بوده اند ، در طول تماشای فیلم های آموزشی ساخت اینگونه ابزارها ، دقت بیشتری می کردند .

دیتریش استوت می گوید : اطلاعات به دست آمده از بررسی و تجزیه و تحلیل عملکرد مغز این دانشجویان نشان می دهد که ساخت یک تبر دستی آشولین به سادگی فعالیت مغزی خلبان یا راننده ماشین در حال انجام آن کار، نیست. این فعالیت نیازمند به کارگیری فکر پیچیده است . او در ادامه می افزاید : تبرهای مدرن از استانداردهای متداول پانصد هزار سال پیش به وجود نیامده است.

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا