تولید جوهر و چاپ امنیتی با استفاده از تکنولوژی کوانتوم دات

اخیرا یکی از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی موفق به بومی سازی این فناوری در داخل کشور شده اند. به همین منظور گفت و گویی با بهروز عباسی، مدیر پروژه امنیتی و ضد جعل شرکت تجهیز گاما انجام دادیم.

کوانتوم دات چیست؟

کوانتوم دات، ذره ای در ابعاد نانو است که بر اساس محرک های خارجی همانند جریان الکتریکی، جریان مغناطیسی، حرارت، ضربه و… رفتار خاص و هدفمندی از خودشان نشان می دهند؛ محرک‌های خارجی باعث تغییر ماهیت این ذره کوانتوم دات می‌شود.

مهمترین کاربرد این فناوری کدام است؟

هم اکنون ما 14 محصول امنیتی داریم. یکی از کاربردهای این فناوری در تولید رنگدانه‌های امنیتی(جوهر نامریی) و جوهر فلورسنت، جوهر حرارتی، جوهر خشک شونده با یووی و…. است.

ذره کوانتوم دات چگونه باعث امنیت چاپ برای کاهش جعل اسناد می شود؟

تلفیق چاپ برجسته با جوهرهای امنیتی کوانتوم دات موجب افزایش ضریب امنیت چاپ تا 14 لایه امنیتی می‌شود تا امکان جعل را برای جاعلان به حداقل برسانند؛ رزولیشن بسیار بالا در این فرایند یکی از بالاترین لایه‌های امنیتی است. این تکنولوژی قابلیت چاپ تا DPI  13000  را دارد. 

پس اهمیت این امر باعث شد تا محققان شرکت شما به فکر ساخت این محصول بیافتند و کشور را از واردات این محصول بی نیاز کند؟

در حال حاضر رزولیشن بسیار زیاد برای چاپ امنیتی اسناد بسیار حایز اهمیت است. تنها چاپخانه بانک مرکزی و وزارت امور خارجه قابلیت این کیفیت چاپ را دارد. ما تصمیم گرفتیم با بومی سازی این محصول و ایجاد اندکی تغییر در ابعاد ماشین آلات، این دستگاه را با قیمتی کمتر و با کیفیتی بالا نمونه سازی کنیم؛ هم اکنون این محصول یک سوم قیمت نمونه مشابه چینی است و کیفیت آن با محصولات اروپایی برابری می کند.

مهمترین مزیت این طرح نسبت به نمونه های مشابه خارجی در چیست؟

علاوه بر کیفیت بالا و قیمت مناسب، این محصول 2 قابلیت منحصر به فرد دارد که برای نخستین بار در جهان اجرایی شده است؛ محققان شرکت ما توانستند برای اولین بار در دنیا تنها جوهر رسانای دنیا را  به روش جوهر افشان که خود لایه امنیتی است، تولید کنند. برجسته بودن این جوهر نیز از دیگر ویژگی های آن است.

هم اکنون این طرح در چه مرحله‌ای به سر می برد؟

این طرح در سال 93 علاوه بر تولید انبوه و استفاده در بیش از 15 سازمان امنیتی اطلاعاتی در دو طرح ملی چاپ سریال شناسنامه و پاسپورد و همچنین در پروژه ملی ایمن سازی سکه های ضرب شده توسط بانک مرکزی ایران اجرایی شده و امسال روانه بازار می‌شود؛ هم اکنون این محصول به 8 کشور آلمان، مجارستان، عراق، افغانستان، دبی، امارات، مالزی و مجارستان صادر شده است. به امید خدا تا 3 سال آینده خط تولید این محصول در اروپا هم راه اندازی می شود.

گفت و گو از: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا