کشف ذرات کوانتومی که نیمی نور و نیمی ماده هستند

سیناپرس: توسعه محاسبات پیشرفته و فناوری ارتباطات بر پایه ویژگی‌های کوانتومی نور و ماده در آینده مدیون تحقیقات جدید کالج فیزیکدانان نیویورک به سرپرستی دکتر ویناد منون خواهد بود.در یک تحقیق مقدماتی، پروفسور منون و گروهش قادر به کشف ذراتی در نیمه‌هادی‌هایی به ضخامت یک اتم ( یک میلیونوم ضخامت یک برگ کاغذ) شدند که نصف این ذرات از ماده و نصف دیگرشان از نور تشکیل شده است. این ذرات شامل لایه دو بعدی از اتم‌های مولیبدن و گوگرد هستند که ترتیب آرایش آنها شبیه به گرافن است.

پژوهشگران این ماده دو بعدی را مابین ساختاری که نور را به دام می‌اندازد ساندویچ یا فشرده کردند تا به درک وجود چنین ذرات کوانتومی مرکبی پی ببرند.منون می‌گوید: « این کشف در عین حال که پیشرفتی اساسی محسوب می‌شود، امکان ساخت ادواتی با بهره‌گیری از هر دو فایده نور و ماده را ممکن می‌کند. برای مثال می‌توان گیت‌های مدار منطقی و پردازنده‌های سیگنالی را متصور شد که هر دوی نور و ماده را به کار می‌گیرند. بعلاوه می‌توان انتظار داشت که این کشف به توسعه عملی محاسبات کوانتومی کمک بزرگی کند.»

دکتر دیرک انگلاند، استاد دانشگاه ام‌آی‌تی که تحقیقاتی با محوریت فناوری کوانتوم بر پایه سیستم‌های نوری و نیمه‌هادی انجام می‌دهد کشف جدید پژوهشگران کالج فیزیکدانان نیویورک را تحسین می‌کند و می‌گوید: « آنچه کار ویناد و همکارانش را چشمگیر و بسیار شگفت‌انگیز می‌کند چگونگی دستیابی به چنین رژیم تزویج قوی است. آنها به طور متقاعد کننده‌ای اثبات کردند که با تزویج یک کاواک دی‌الکتریک نسبتا استاندارد به اکسیتون-پولاریتون‌ها در یک تک‌لایه دی‌سولفید مولیبدن، می‌توان به رژیم تزویج بسیار قوی با قدرت پیوند بسیار بالا دست یافت.»یافته‌های این تحقیق در جدیدترین شماره ماه ژانویه  ژورنال نیچر فوتونیکس منتشر خواهد شد.