روسیه رفتگر فضایی می سازد

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، طراحی موشک حامل «ابر سنگین» یکی از مهمترین اهداف صنعت فضایی فدراسیون روسیه اعلام شده که اجرای آن از جمله باعث تأمین امنیت انفورماتیک این کشور خواهد شد.

بوریس کاتورگین که از سال 1991 تا 2005 مدیر عامل شرکت فضایی «انرگوماش» بوده در مصاحبه با پایگاه رسانه اسپوتنیک که روز دوشنبه منتشر شد، گفت: با کمک موشک ابر سنگین «آنگارا-А5В» می توان به اهداف زیادی از جمله تأمین امنیت انفورماتیک، پژوهش های علمی و تسخیر فضای کیهانی فراتر از مدارهایی که امروز داریم، دست یابیم.

به عقیده این کارشناس روسی موشک ابرسنگین همچنین برای پاکسازی مدار فضایی از دستگاههای سرگردان و رفع خطر شهاب سنگ ها لازم خواهد شد.

کاتورگین افزوده است: مدار ثابت پر از زباله های فضایی شده است که ضرورت دارد پاک شود. برای این هدف باید موشک حامل ابرسنگین ساخته شود تا مانده دستگاههای سرگردان را به فضای دور کیهانی براند یا به جو زمین بفرستد تا بسوزند و از این رو نیاز به چنین موشکی فوق العاده زیاد است.

برپایه اطلاعات اعلام شده، موشک ابر سنگین «آنگار-А5В» نوع دیگری از جدیدترین موشک مافوق سنگین «آنگارا-آ5» است که انتظار می رود تا 37،5 تن بار مفید را به مدار اطراف زمین حمل کند.

مطابق آخرین ارزیابی ها، آزمایش موشک ابر سنگین «آنگارا-А5В» ممکن است سال 2027 در پایگاه فضایی واستوچنی روسیه آغاز شود.

برآورد می‌شود، شمار زباله های فضایی دهها میلیون قطعه باشد که بیش از 500 هزار عدد آنها هنگام چرخش در مدار زمین رهگیری می‌شوند.

با توجه به سرعت این زباله‌ها که حدود ۱۷ هزار و 500 مایل در ساعت است، امکان آسیب رساندن به ماهواره ها و سفینه‌های فضایی حتی با قطعات نسبتاً کوچک وجود دارد.
با ارزیابی های صورت گرفته، اگر این زباله‌ها پاک نشوند، برخورد زنجیره‌ای قطعات سرگردان با هم، ذراتی کوچکتر و پرشمارتر ایجاد خواهد کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا