ماهواره ها بر علیه تروریسم و بحران های انسانی

شرکت ماهواره‌ای دیجیتال گلوب که تصاویر ماهواره‌ای یافته شده از گوگل مپ و مایکروسافت بینگ را فراهم می‌کند، به تازگی اعلام کرده است که خدمات تجزیه و تحلیل داده‌های ماهواره‌ای را ارائه می‌دهد که این خدمات به ردیابی فعالیت‌های غیر قانونی انسان‌ها، شکارچیان و ترویست‌ها کمک می‌کند.

در ماه فوریه، شرکت مستقر در کلرادو، به عنوان اولین شرکت تصویربرداری هوایی تجاری شناخته شد که تصاویر با وضوح 30 سانتی متر را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. این وضوح تصویر به اندازه‌ای است که جزئیات جغرافیایی نسبتا کوچک را مشاهده و بررسی می‌نماید.  

به گفته ناوولار، مدیر ارشد توسعه راه‌حل‌های راهبردی شرکت دیجیتال گلوب، این شرکت ابزار تجزیه تحلیلی را ارائه کرده است که به رصد  فعالیت انسان‌ها و پیش‌بینی موقعیت‌هایی با پتانسیل وقوع جرم کمک می‌کند و این شرکت با استفاده از تکنولوژی جغرافیایی و به خصوص اطلاعات سنجش از راه دور راه‌حل‌های مفیدی برای رفع مشکلات در نظر گرفته است. به طور مثال شرکت دیجیتال گلوب با یک پروژه ماهواره‌ای به منظور ارائه خدمات تحلیلی و تجزیه و بررسی تصاویر بحران سودان، و سودان جنوبی و با هدف واکنش سریع برای دفاع از حقوق بشر و حفظ امنیت انسان‌ها شریک شده است.

دیجیتال‌گلوب یک شرکت آمریکایی است که در عرصه فروش تصاویر ماهواره‌ای و محتوای جغرافیایی فعالیت دارد. این شرکت در ژانویه ۱۹۹۲ در شهر اوکلند توسط والتر اسکات تاسیس شده است. این شرکت دارای چندین ماهواره تصویربرداری بر فراز زمین است که در طول شبانه روز زمین را رصد می‌کنند. از مشتریان نامی این شرکت می‌توان به این موارد اشاره نمود: بسیاری از آژانس‌های فدرالی آمریکا، ناسا، وزارت دفاع آمریکا و آژانس جغرافیایی-اطلاعاتی ملی. همچنین بسیاری از تصاویر گوگل مپ و گوگل ارت و تلویزیون‌های بین‌المللی نظیر بی بی سی نیز از محصولات دیجیتال‌گلوب هستند.

اگر در منطقه خاصی حادثه تروریستی رخ دهد، این ابزار شروع به مدل‌سازی می‌کند و نقطه دیگری که احتمال وثوع جرم در آن زیاد هست را پیش‌بینی می‌کند. این ابزار هچنین قادر است که از اطلاعات جمع‌آوری شده از ماهواره‌های سنجش از راه دور، گزارشات رسانه‌های اجتماعی و دیگر اطلاعات، برای پیش‌بینی حوادثی که ممکن است رخ دهد استفاده کند. این تکنولوژی همچنین در نیجریه برای پیشگیری از سرقت نفت و در سوریه برای نگهداری از محصولات کشاورزی و در جنوب سودان برای پیشگیری از شکار غیر قانونی فیل توسعه یافته است.

همچنین در اکثر پارک‌های آفریقایی منابع طبیعی محدودی وجود دارد ولی تعداد جنگلبانان برای این محدوده ناکافی است و به منظور محافظت بهتر منطقه از تصاویر ماهواره‌ای استفاده می‌شود و از نرم‌افزارهای تخصصی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود و با استفاده از تصاوی ماهواره‌ای قادرند محل تغذیه فیل‌ها را شناسایی و مکان‌هایی که توده‌هایی از آب وجود دارد را شناسایی کنند و از مکان‌هایی که شکار غیر قانونی وجود دارد بیشتر محافظت کنند.

به گفته ناوولار مدیر پروژه، کل اطلاعات جمع‌آوری شده را دریافت و با تلفیق آنها و با استفاده از ابزار تحلیلگری می‌توان محل شکار غیر قانونی بعدی را پیش‌بینی کرد. با استفاده از این تکنولوژی، شرکت دیجیتال گلوب قادر بود شکارهای غیر قانونی را به طور قابل توجهی کاهش دهد و در 95 درصد مواقع موقعیت بعدی شکار غیر قانونی را به درستی تشخیص داده بود و با استفاده از ابزارها و نرم افزارها جدید نیز قادر خواهند بود 5 درصد باقیمانده را نیز جبران کنند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا