چگونه ضریب امنیت رمز عبور را افزایش دهیم؟

نخستین پنجشنبه ماه مه به نام روز جهانی رمز عبور (World Password Day) نامگذاری شده است. درحالی که چند روزی از این مناسبت سپری شده است (چهارم مه، 14 اردیبهشت)، قصد داریم در این گزارش، رمز عبورهایی که در معرض بیشترین خطر سرقت یا هک شدن قرار دارند را مورد بررسی قرار دهیم.

رمز عبور یا گذر واژه از اصلی ترین نیازها برای فعالیت های آنلاین و کار با رایانه محسوب می شود. افراد پس از ثبت نام در یک سامانه (رایانه ای)، برای استفاده از آن باید نام کاربری (username) و رمز عبور (password) داشته باشند.

نام کاربری و رمز عبور درحقیقت برای تعیین هویت کاربر در سامانه مورد استفاده قرار می گیرد و با ورود اطلاعات صحیح، کاربر می تواند از امکانات سامانه مورد نظر استفاده کند.

با خطرناک ترین رمز عبورها آشنا شوید

اعداد سریالی

توالی تکراری اعداد مانند 00000000، 11111111، 22222222، 33333333

سری اعداد صعودی

سری اعداد صعودی مانند 1234567890 یا 123456789  

سری اعداد بر روی صفحه کلید

(از چپ به راست / بالا به پایین) سری افقی اعداد: 123، 456، 789 و سری عمودی اعداد: 741، 852، 963

سری اعداد معکوس بر روی صفحه کلید

(از راست به چپ / پایین به بالا) سری افقی اعداد: 321، 654، 987 و سری عمودی اعداد: 147، 258، 369

حروف به سبک QWERTY

(از چپ به راست یا راست به چپ صفحه کلید رایانه)  QWERTY، ASDFGHJKL، ZXCVBNM، LKJHGFD، POIUYTR

چگونه ضریب امنیت حساب های آنلاین را افزایش دهیم؟

برای افزایش ضریب امنیت و پیشگیری از سرقت یا هک شدن رمز عبور، می توان از گزینه های احراز هویت چند عاملی multi-factor)) استفاده کرد:

  • استفاده از یک رمز عبور قوی: شامل حروف بزرگ و کوچک و اعداد، عدم استفاده از سری اعداد یا حروف پشت سرهم، عدم استفاده از شماره های خاص (تلفن، موبایل) یا تاریخ های مشخص (تولد، ازدواج)، عدم استفاده از رمز عبور یکسان برای سامانه های مختلف (ایمیل، عابر بانک)، تعویض دوره ای رمز عبور

 

  • استفاده از رمز عبور یکبار مصرف: رمز عبور یکبار مصرف اغلب برای دسترسی به خدمات بانکداری الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. پس از ثبت درخواست در سیستم، رمز عبور یکبار مصرف از طریق پیام کوتاه یا نرم افزار مخصوص به تلفن همراه کاربر ارسال می شود.

  • اسکن اثر انگشت: تلفن های همراه هوشمند یا برخی از دستگاه های عابر بانک مجهز به حسگر اثر انگشت هستند. کاربر با اسکن اثر انگشت و ثبت آن می تواند در دفعات بعدی، بدون نیاز به رمز عبور و تنها از طریق اثر انگشت از سیستم استفاده کند.

 

  • استفاده از توکن (رمزیاب): توکن (Token) یک ابزار سخت افزاری کوچک است که در کنار رمز عبور یا به تنهایی، برای احراز هویت و ورود به حساب های آنلاین کاربر مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه اقدام به صدور رمز یکبار مصرف می کند که تنها برای مدت زمان کوتاهی معتبر است.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منابع: zeenews / gadgetsnow / passwordday.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا