حدود جغرافیایی تالاب های کشور تعیین می شود

 محسن سلیمانی در گفت و گو باایرنا افزود: حدود جغرافیایی برخی از تالاب ها بر روی نقشه مشخص شده است اما این کار زمانی کارآمد خواهد بود که بر روی زمین و در محدوده تالاب ها مشخص و اجرا شود.

وی اظهار کرد: نقشه و حریم برخی تالاب ها مانند شادگان و پریشان هم برو روی کاغذ و هم در زمین مشخص شده است و این روند باید ادامه یابد.وی به تهیه برنامه مدیریت تالاب ها اشاره کرد و گفت: این روند در مورد تالاب های کشور همچنان ادامه دارد و تهیه آن برای چند تالاب در کنار هم پیش می رود.
سلیمانی ادامه داد: فرایند تصویب برنامه مدیریت یک فرایند مشارکتی است که با همکاری جوامع محلی، ذینفعان و دست اندرکاران دولتی و غیر دولتی در قالب برگزاری کارگاه ها انجام می شود.وی افزود: تهیه برنامه جامع مدیریتی 7 تالاب شامل تالاب های آلاگل، آلماگل و آجی گل در استان گلستان، چغاخور در استان چهارمحال و بختیاری، زریوار در استان کردستان، میقان در استان مرکزی، حله در استان بوشهر، هامون در استان سیستان و بلوچستان و تالاب حرای میناب در استان هرمزگان امسال نهایی می شود.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران تاکید کرد: این برنامه مدیریتی مبنای عمل حفاظت و احیای تالاب ها قرار خواهد گرفت.وی گفت: در تلاشیم برنامه های مدیریت تالاب ها شکل اجرایی به خود بگیرند و پروژه های اولویت دار برای تالاب ها اجرایی شوند، البته برنامه مدیریت برخی تالاب ها مانند هامون و زریوار بسیار پیشرفت کرده و به زودی وارد فاز اجرا می شوند.

سلیمانی افزود: مساله دیگری که امسال دنبال خواهیم کرد تعیین نیاز آبی تالاب ها است که بر این اساس نیاز آبی تمام تالاب های کشور مشخص می شود.
وی به نقش دستگاه ها در حفاظت از تالاب های کشور تاکید کرد و گفت: تا زمانی که برخی دستگاه های کلیدی مانند جهاد کشاورزی، نفت، نیرو، دستگاه های توسعه ای و حتی استانداری ها و نهادهایی که کار برنامه ریزی و توسعه در کشور را انجام می دهند، نگاه درستی به پایین دست به خصوص تالاب ها نداشته باشند، نمی شود به حفاظت از تالاب ها امیدوار بود. سلیمانی اظهار کرد: در زمینه حفاظت از تالاب ها باید تمرکز روی مدیریت منابع آب و مصرف آنها باشد تا بتوانیم در یک بازه زمانی درست و معمولی شاهد بازگشت منابع آبی به تالاب ها باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا