مستند سازی نقوش دست انسان های پیش از تاریخ

تیمی از باستان شناسان در تلاش هستند تا مجموعه کاملی از نقوش دست انسان های پیش از تاریخی را که بر دیواره غارهای قاره اروپا نقش بسته اند ، مستند سازی کرده و امکان بررسی و پژوهش جامع در این زمینه را فراهم کنند. سرپرستی این تیم پژوهشی بر عهده هیپولیتو کولادو (Hipolito Collado) مدیر موسسه باستان شناسی شهر اکسترمادورا در کشور اسپانیا قرار دارد.

در این پروژه از نقوش فوق الذکر اسکن دقیق و تصویربرداری با کیفیت بسیار بالا انجام شده و این اطلاعات به شکل سه بعدی و به صورت آنلاین منتشر خواهد شد. به این ترتیب پژوهشگران از سراسر دنیا قادر به دسترسی به اطلاعات فوق و انجام مطالعه و پژوهش روی آن ها خواهند بود.  کولادو در این رابطه اعلام کرد: با انجام این طرح، امکان دستیابی به بسیاری از اطلاعات که در حالت عادی برای محققان امکان پذیر نیست، فراهم می شود.

گفتنی است اهداف تیم تحقیقاتی فوق از انجام این پروژه یافتن پاسخ های مناسبی برای سوالات زیر است:

• چرا انسان های اولیه اثر کف دست خود را روی بدنه غارها نقش می کردند؟
  • آیا هدف آن ها اعلام مالکیت در این مناطق بود؟
  • آیا این نقوش دارای اطلاعاتی از نقش زنان در دوران پارینه سنگی هستند؟
  • چرا در برخی از این نقوش، اثر انگشتان نقش نبسته است؟

به گفته پژوهشگران این تیم تحقیقاتی، نقوش کف دست انسان های پیش از تاریخی در بیش از 36 غار در سراسر قاره اروپا کشف شده اند که عمدتا در کشورهای اسپانیا، فرانسه و ایتالیا هستند. انجام این پروژه همچنین باستان شناسان را در حفظ و نگهداری این آثار یاری می کند زیرا برای مطالعه آن ها و یا بازدید از این نقوش، نیاز به حضور فیزیکی در محوطه های فوق وجود ندارد. به گفته کارشناسان، حضور پژوهشگران و بازدیدکنندگان در غارهای پیش از تاریخی سبب ایجاد تغییر در میزان دی اکسید کربن؛ دما و رطوبت محیط می شود که تاثیرات مخربی بر نقوش خواهند داشت.

منبع: seeker.com