نگهداری سلول های بنیادی در دمای عادی!

در این روش می توان سلول های بنیادی را بدون خطر از بین رفتن برای دست کم به مدت هفت روز در دمای معمولی نگهداری کرد. در این فناوری خواص زیست پذیری و فعالیت های بیولوژیکی این سلول ها حفظ شده و سالم باقی خواهند ماند.

پیش از این سلول های بنیادی در هنگام انتقال باید در دمای بسیار پائین نگهداری می شدند که این موضوع نیازمند تهیه  تجهیزات بسیار گرانقیمتی بود که امکان نمونه برداری، ذخیره و انتقال این سلول ها را به مراکز ویژه میسر می کرد. اما این روش جدید؛ امکان نمونه برداری و انتقال سلول های بنیادی را بسیار ساده تر کرده است.

امروزه بیشتر از سلول های بنیادی برای ترمیم و بازسازی سلول های آسیب دیده، سلول های بیمار و از بین رفته استفاده می شود اما در آینده کاربرد آن به خلق و ایجاد سلول های جدید و ساخت عضو مورد نیاز گسترش پیدا خواهد کرد. کارشناسان معتقدند که درمان با سلول های بنیادی نقش مهمی را در کاهش بیماری های مختلف انسانی بازی خواهد کرد. پیش از این سلول های بنیادی باید در دمای بسیار پائین نگهداری می شدند که این موضوع نیازمند تهیه  تجهیزات بسیار گرانقیمتی بود که امکان نمونه برداری، ذخیره و انتقال این سلول ها را به مراکز ویژه میسر می کرد. سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده پرفسور ژو رنه (Xu Renhe) قرار دارد که نزدیک به دو دهه در این حوزه به تحقیق و پژوهش پرداخته است. در این روند پژوهشی دکتر جیانگ بین (Jiang Bin) پژوهشگر دوره پسادکترای این دانشگاه نیز وی را یاری کرده است.

در این پژوهش ها مشخص شد در صورت نگهداری سلول های بنیادی نوع ‌(hMSC)  در بسته بندی فاقد اکسیژن و به شکل قطرات معلق، امکان نگهداری آن ها در دمای عادی افزایش پیدا می کند. در آزمایش های انجام شده همچنین مشخص شد پس از 11 روز از ذخیره سلول ها به شکل فوق و در دمای عادی، آن ها بیش از 90 درصد کارآئی خود را حفظ کردند.

به گفته کارشناسان، این سلول ها می توانند در بسیاری از بافت های بدن مورد استفاده قرار گرفته و درمان بیماری های مختلفی از قبیل: بیماری های قلبی و آسیب های وارد شده به سلول های قلب، آلزایمر، آسیب های مغزی، فلج مغزی، ام اس، دیابت، بیماری های کبدی و کلیوی، پارکینسون، آسیب های ناشی از سکته های قلبی ، آسیب های قرنیه، آسیب های پوستی، شکستگی های شدید استخوان و … را امکان پذیر می کند.

در واقع درمان با سلول های بنیادی بر مجموعه ای ویژه از سلول های درون بدن انسان که به عنوان سلول های بنیادی برای ارائه نتایج شناخته می شوند، تاکید دارد. بر خلاف دیگر سلول ها که از عملکرد خاص و ویژه ای برخوردارند، سلول های بنیادی قادر به تبدیل شدن به  هرگونه بافت در بدن هستند. هنگامی که سلول های بنیادی به درستی به بخش های خاصی از بدن معرفی و ارائه می شوند، این سلول ها شروع به بازسازی و تبدیل خود به نوع مناسب سلول های معرفی شده، می کنند.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن  به تازگی در قالب  مقاله ای علمی با موضوع ساختار کروی سلول های بنیادی و چگونگی حفظ آن ها در دمای عادی جهت سهولت حمل و نقل در ژورنال بین المللی omaterials, a renowned international journal منتشر شده است.