توسعه نرم‌افزار پیش‌بینی و هشدار سیل در کشور

به گزارش مهر، سبزیوند مدیر عامل شرکت «سبزآب اروند» ضمن تشریح ساختار انواع سامانه­ های پیش بینی سیل گفت: سامانه هشدار سیل و نرم افزار پیش بینی سیلاب طراحی شده موجود براساس اندازه گیری داده های واقعی بارش و بکارگیری مدلهای عدم قطعیت و اجرای مدلهای هیدرولوژی کالیبره شده توسعه یافته در کشور بومی‌سازی شده است فاز یک این مدل توسط مرکز تحقیقات آب کشور اقدام و فاز دوم به سفارش آن مرکز و توسط این شرکت ارتقاء،توسعه و به روز شده است.

وی همچنین در این خصوص افزود: مهمترین موارد و پارامترهایی که این سیستم در بر می گیرد، عبارتند از: بارش (باران و برف)، رطوبت خاک،دما،اندازه گیریهای هیدرولوژیکی، مدلهای هیدرولوژیکی، یک سیستم ارتباطی جامع و یک برنامه عمل برای پیاده کردن سیستم مزبور است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با تاکید بر پیوند محیط زیست با سلامت، اقتصاد، امنیت، اجتماع و تمام مقوله‌های زندگی بشر، اظهار کرد: باید محیط‌زیست را از حاشیه وارد متن کنیم و با رویکردی جدی در تمام قوا، نیروهای مسلح، نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز با موضوع محیط زیست برخورد و در تمام ابعاد آن برنامه‌های دقیق و علمی داشته باشیم.

سبزیوند با اشاره به دارا بودن رتبه زیست محیطی از سوی مراجع ذیصلاح گفت: طرح ارائه شده نه تنها تعارضی با محیط زیست ندارد بلکه باید بگویم این طرح و تمام طرح‌های ارائه شده از سوی این شرکت­ دانش بنیان به نوعی در تعامل با محیط زیست هستند.

وی همچنین در این راستا با اشاره به طرح پیش بینی و هشدار سیل گفت: از آنجا که این طرح جزء روشهای غیرسازه ایی مدیریت سیلاب است، لذا کاملا در راستای محیط زیست ارزیابی می شود. ضمن آنکه با کاهش خسارات مالی و جانی و تسهیل کردن مدیریت سیلاب تبعات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی خسارت سیلاب را به حداقل می رساند. در واقع هدف اصلی از طراحی و پیاده سازی طرح های پیش‌بینی و هشدار سیلاب، اطلاع‌رسانی به مردم و سازمان‌ها، جهت مقابله با سیلاب، نجات جان انسان‌ها و کاهش خسارات است. بنابراین این نوع طرح‌ها به طور مستقیم با مردم و محیط زیست در ارتباط بوده و اجرای آن از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است.

وی در خصوص تولید و عرضه محصولات اخیر این شرکت فناور گفت: نرم افزار تولید شده ارتباط لازم با اجزای سخت افزاری( فارغ از نوع آن را) برقرار کرده و با تحلیل اطلاعات، نتایج لازم جهت تصمیم‌سازی مدیران را تولید می‌کند. این سیستم قابلیت دریافت نتایج، مدل‌سازی بر اساس اطلاعات ورودی، ثبت داده‌ها و نتایج و در نهایت ارائه نتایج را دارا است.

این فعال حوزه فناور با اشاره به اجزاي تشكيل‌دهنده نرم‌افزار پيش‌بيني و هشدار سيلاب گفت: مدل هشدار سیل، پايگاه داده و لايه مياني بین برنامه اصلی و پایگاه داده، و لايه نمايشي و ارتباط آن با سخت‌افزار از جمله اجزای تشکیل دهنده این سیستم ایمنی به شمار می­روند.

وی با اشاره به مزیت این روش افزود: در شرايط غيرفعال بودن برخي از ايستگاه‌ها و يا اضافه يا كم‌ کردن چند ايستگاه در مدل است. همچنين برای انجام درون یابی و بدست آوردن عمق بارش در هر یک از زیر حوضه­ ها اثر هریک از ایستگاه­ها بر عمق بارش زیرحوضه­ به صورت وزن­هایی براساس روش IDW اعمال مي‌شود.

سبزیوند در خصوص معرفی این سیستم تولیدی گفت: سیستم هشدار سیل یک سیستم واقعه ­محور است، به این معنی که تنها درصورتیکه یک واقعه هیدرولوژیکی در حال رخداد باشد، سیستم فعال شده و اجراهای عدم قطعیت را انجام می­ دهد.

این فعال حوزه فناور ادامه داد: شروع واقعه براساس عمق بارش میانگین کل حوضه است و این آستانه در لایه نمایشی سیستم قابل تنظیم می­شود، قطع واقعه نيز درصورتی انجام می­گیرد که برای یک مدت زمان مشخص، بارش حوضه کمتر از مقدار آستانه باشد، مدت زمان مذکور جهت تعریف پایان یک واقعه در لایه نمایشی سیستم هشدار سیل قابل تنظیم است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان اضافه کرد: پس از اجراهای متوالی مدل هیدرولوژیکی و بدست‌آوردن هیدروگراف­های خروجی، احتمالات تولید هیدروگراف ۵۰ درصد (میانگین)، ۹۵ درصد و ۵ درصد استخراج شده و هيدروگراف‌هاي مربوطه ترسيم مي‌شود،‌ براساس این که آیا هر یک از هیدروگراف­های احتمالاتی، مقادیر آستانه دبی برای سطوح هشدار را قطع نموده­اند یا خیر، تولید می­ شود.

سبزیوند با اشاره به کاربردهای متفاوت سیستم طراحی شده بیان کرد: این مدل قابلیت بکارگیری در تمامی حوضه های آبریز کشور را دارد که ضرورت دارد مسئولین امر به این موضوع اهتمام بیشتری داشته باشند. زیرا هرچند هم اکنون در دوره خشکسالی هستیم اما سیل و خشکسالی دو روی یک سکه هستند که چنانچه به موضوع سیل توجه مناسب صورت نگیرد و در مدیریت ریسک آن نکوشیم خسارات جبران ناپذیری بر کشور وارد خواهد شد.

وی افزود: امروزه مشخص شده است كه اين روش‌ها به تنهايي براي کاهش خسارات سيلاب كافي نیست، امروزه سيستم‌هاي هشدار سيل بعنوان يکي از بهترين و موثرترين روش­هاي غيرسازه‌اي، به دلايلي نظير هزينه پايين، كارايي و عملكرد بالا، سازگاري با محيط زيست و سهولت اجرا و بهره‌برداري به طور وسيعي در كشورهاي مختلف دنيا مورد استفاده مي‌گيرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا