تولید ریزذراتی برای درمان نوعی سرطان در زنان

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری مهر، سرطان از مهمترین بیماری‌های عصر حاضر است. تلاش‌های زیادی برای یافتن روش کنترل و درمان انواع سرطان انجام شده و کوشش و پژوهش در این راستا همچنان ادامه دارد.

شایع‌ترین سرطان در میان زنان سرطان پستان است. یکی از روش‌های کنترل و درمان سرطان استفاده از ریز ذره‌های پلیمری است. این ریز ذرات به شکل کیسه‌هایی ساخته می‌شوند که می‌توانند محتوی دارو، مواد سمی کشنده سلول و… باشند.

محققان پژوهشگاه رویان به منظور بومی سازی و ارتقا این فناوری، تحقیقاتی داشتند تا به واسطه آن ریز ذراتی برای درمان سرطان پستان تولید کنند.

این ریز ذرات به طور معمول با روش تبخیر یک امولسیون، با پلیمری به نام PLGA تهیه می‌شوند. بخشی که قرار است سلول هدف را تشخیص دهد LHRH نام دارد و به وسیله پلی‌اتیلن گلیکول به پلیمر ایجاد کننده دیواره ریز ذره متصل می‌شود.

نتایج این پژوهش که در نشریه بین المللی European Journal of Pharmaceutical Sciences به چاپ رسید نشان می‌دهد قطر این ریز ذرات حدود ۱۸۴ نانومتر است و داروهای مورد نظر با کارایی ۸۵ تا ۷۸ در صد درون این ریز ذرات محبوس می‌شوند.

این ذرات داروهایی محبوس شده درون خود را با الگوی سه بخشی در شرایط آزمایشگاهی رهاسازی می‌کنند. بررسی کارکرد این ریز ذرات در شرایط آزمایشگاهی بر روی رده‌های سلولی سرطان پستان نشان داد که جذب ذراتی که مجهز به بخش تشخیص دهنده سلول هدف هستند نسبت به ذراتی که فاقد این بخش هستند به سلول‌های سرطانی مورد نظر بیشتر است.

همچنین با کمک این ذرات محققین موفق شدند بیان عامل فراخواننده عروق را که در سلول‌های سرطانی به مقدار زیاد بیان شده و از عوامل مهم در پیشرفت سرطان است تا ۸۳ درصد کاهش دهند.

امید است با پژوهش‌های بیشتر و بررسی دقیق‌تر جزئیات این ریز ذرات بتوان در آینده نه چندان دور از آنان در مصارف درمانی استفاده کرد.

این تحقیقات توسط دکتر مرضیه ابراهیمی، پگاه دادرس، دکتر دیناروند، شیوا ایرانی، لیلا مومنی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و پژوهشکده زیست‌فناوری کشاورزی ایران انجام گرفته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا