وظیفه کلیدی دانشمندان در مستندسازی نام «خلیج فارس»

دکتر نجفقلی حبیبی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به تلاش های مذبوحانه ای که از سوی برخی کشورهای عربی برای تحریف نام خلیج فارس، انجام می شود، گفت: یکی از مسایلی که با انگیزه های سیاسی مطرح می شود، تحریف نام «خلیج فارس» است که البته این موضوع در حقیقت تحریف تاریخ است. در این میان وظیفه دانشمندان و پژوهشگران این است که مدارک و مستندات تاریخی مربوط به نام خلیج فارس را جمع آوری و منتشر کنند. به هرحال، این نامی است که از قدیم بر این منطقه جغرافیایی نهاده شده است و مستندات تاریخی، نقشه های تاریخی و متون تاریخی آن وجود دارد. مهم ترین وظیفه دانشمندان ما، مستندسازی این نام است. آنها می بایست با خواندن کتاب ها و مدارک تاریخی، این مستندات را در اختیار عموم قرار بدهند.

عضو هیات امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: در مباحث تاریخی، یک واقعیت وجود دارد و آن این است که گاهی در برهه هایی از زمان، به دلیل تسلط اقوام و جریان های خاص، یک دگرگونی هایی در برخی مناطق جهان اعمال می شود که البته به آن تحریف تاریخ می گویند. این هم وظیفه دانشمندان است که از تحریف تاریخ جلوگیری کنند. ممکن است در زمان هایی، اقوامی بر یک منطقه مسلط شوند و برای 100 سال یا 200 سال بر آنجا حکومت کنند اما با این وجود، واقعیت های تاریخی آن منطقه که نباید تحریف شود ولو اینکه یک وضعیت قومی جدیدی حکمفرما گردد. البته خوشبختانه در ارتباط با خلیج فارس، هیچ وقت این اتفاق نیفتاده است که اقوامی بر کل منطقه حاکم شوند و نام آن را تغییر دهند. همیشه نام این خلیج در تمام مستندات تاریخی، «خلیج فارس» بوده است.

وی تاکید کرد: دانشمندان و پژوهشگران ما باید دستاوردهای علمی و تحقیقاتی  خود در این زمینه را به زبان های مختلف در اختیار عموم مردم قرار دهند.

رییس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به رسالت اهالی فرهنگ و هنر در پاسداری از نام خلیج فارس، گفت: اهالی فرهنگ و هنر نیز با توجه به امکانات فرهنگی و هنری که در اختیار دارند، می توانند در این ارتباط بسیار موثر باشند. چراکه از طریق ساخت فیلم و سریال، طرحی و نقاشی، ادبیات و… و با طرح نام درست این خلیج و بازگویی مستندات تاریخی آن، امکان جلوگیری از تحریف های تاریخی وجود دارد.

حبیبی در پایان خاطرنشان کرد: در سال های گذشته، یک تلاش ضعیفی از سوی برخی از کشورهای منطقه و نیز با حمایت بعضی از خارجی ها برای تغییر نام خلیج فارس صورت گرفت اما نتوانستند در سطح جهانی توفیقی به دست بیاورند. بنابراین ما نگرانی زیادی از این بابت نداریم. چون تمام اسناد تاریخی و نقشه های سازمان ملل، بر نام خلیج فارس تاکید می کنند. با وجود اینکه این تبلیغات اثر چندانی ندارد اما ملت ما در همه حال باید هوشیار باشند که اینگونه تحریفات تاریخی ممکن است در درازمدت جا بیفتد. بسیار خوب است که ملت ما نسبت به جلوگیری از تحریف تاریخ، اینقدر حساس هستند و برای حفظ هویت تاریخی خود تلاش می کنند. بنابراین جریان های سیاسی زودگذر و بی ریشه نمی توانند اسناد تاریخی و ریشه داری که در تمام منابع جهانی ثبت و ضبط است، به راحتی از بین ببرند.             

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا