الگو در مبانی و اهداف با سایر الگوها متفاوت است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دکتر هادی اکبرزاده، دبیر ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در اختتامیه این کنفرانس، گزارشی از تعداد مقالات و پوسترهای ارائه شده را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه از مجموع 900 رساله و پایان نامه دریافتی، 112 مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شدند، اظهار کرد: همچنین از 230 مقاله پوستری دریافتی، در نهایت 195 پوستر آماده و در کنفرانس ارائه شدند.

اکبرزاده افزود: الگوی پایه پیشرفت شامل کلیات الگوی پایه (روش شناسی ، انسجام ، جامعیت ..)، مبانی، آرمان ، رسالت، افق و تدابیر و مقایسه با دیگر الگوها میشود.

دبیر ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به کلیات، ادامه داد: کلیات الگوی پایه شامل موتور پیش‌ران پیشرفت، ویرایش ادبی سند، توجه به حساسیت های جهان اسلام در بکارگیری واژه ها، انسجام بخشی اجزا سند، انتزاعی بودن بعضی گزاره ها، تعبیه سازوکاری جهت ضمانت اجرایی الگو،توجه بیشتربه میراث فرهنگی – تمدنی و هویت های بومی و سرزمینی کشور، توجه به تمدن مسلط غرب بعنوان یکی از موانع تحقق الگوی پیشرفت، اولویت دادن به مشکلات جاری نظیر فساد بعنوان موانع اجرای الگو و ضرورت تبیین روش شناسی الگو در اسناد پشتیبان است.

اکبرزاده مبانی الگو را نیز مود اشاره قرار داد و گفت: مبانی موجود مفروضات اعتقادی است و به سطح مبانی جامعه ساز منجر نشده است.

وی با اشاره به فقدان مبانی معرفتی و جامعه شناختی، افزود: در مبانی بایستی جایگاه اقلیت های دینی و اهل سنت تصریح شود، از طرفی بررسی مقایسه ای مبانی تمدنی و جامعه ساز گفتمان های رقیب و معارض نیز الزامی است.

اکبرزاده به بحث آرمان نیز اشاره کرد و گفت: ابهام در مفهوم آرمان، ارزش متعالی (value) یا هدف والا (goal )، ابهام در ارتباط آرمان با دیگر بخش ها، عبودیت بجای خلافت الهی، حیات طیبه بجای خلافت الهی ( متناسب بارویکرد تمدن سازی) و وفور نعمت بعنوان هدف ارمانی و مرز آن با مصرف گرایی ، اشرافیت… باید مشخص شود.

دبیر ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به بحث رسالت، گفت: رسالت ملت و نظام حرکت بسوی آرمان ها است. البته رسالت مختص رسولان است واژه ماموریت مناسب تر است.

وی با بیان اینکه رسالت بعنوان ماموریت ملت و نظام تعبیر شده است ، رسالت خود سند مغفول است، گفت: همگرا و هم افزاکردن فعالیت ها و برنامه های کشور، جلوگیری از موازی کاری و آماده کردن جامعه برای تحولات پیش رو در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی ایرانی رسالت سند الگوست.

اکبرزاده ادامه داد: رسالت نظام اسلامی بر فلسفه وجودی آن، وجوه تمایز با سایر نظام ها و مسئولیت در قبال ذینفعان استوار است.

وی با اشاره به افق و تدابیر نیز اظهار کرد: افق با گزاره های توصیفی معرفی شده است حال آنکه مطلوب ها اصالتا ارزشی و هنجاری هستند.

دبیر ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان اینکه قرار گرفتن در شمار چهار کشور برتر آسیا و هفت کشور برتر دنیا محافظه کارانه است، افزود: توجه به تنوع و تکثر جامعه ایرانی، توجه بیشتر به آینده نظام بین‌الملل و نظم حاکم بر آن، بررسی جامعه شناختی امکان تحقق تدابیر و دسترسی به افق، برهه بندی و اولویت بندی تدابیر و افق ضروری است.

وی ادامه داد: به جای ترسیم یک افق مطلوب با روش سناریونویسی ضمن تاکید بر یک افق مطلوب حالات دیگر نیز ترسیم و پیش آمادگی برای آنها فراهم شود.

وی با بیان اینکه افق بجای نقطه ای طولی باشد یعنی در چند گام بصورت مرحله ای محقق شود، گفت: توجه به نهاد سازی در تدابیر، تفکیک افق به دو بخش پیش افق و فرا افق و همچنین تکمیل تدابیر مربوط به بخش محیط زیست، آب و اصلاح الگوی تولید و مصرف غذا ضروری است.

اکبرزاده در مقایسه الگو با الگوهای دیگر، گفت: الگو مبتنی بر ایمان، معرفت، عقلانیت، معنویت و جهاد است. جریان تکفیر با فهم نادرست از این مفاهیم به انحطاط بجای پیشرفت می رسد.

وی افزود: بی توجهی به مراتب ایمان، به حاشیه راندن عقلانیت، معنویت گریزی، تفسیر نادرست از مفهوم جهاد منجر به ایجاد جریان انحرافی شده است.

دبیر ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار کرد: الگو از لحاظ مفهومی (مفهوم جامع پیشرفت به جای نگرش تک بعدی توسعه) ماهوی (معرفت شناسی و انسان شناسی اسلامی به جای معرفت شناسی پوزیتیویستی و نگاه اومانیستی) و هدفی(اولویت مصالح معنوی بر منافع مادی، عدالت بر رشد نامتوازن اقتصادی و ترویج استقلال بجای وابستگی به غرب) با الگوهای غربی تفاوت دارد.

به گفته اکبرزاده الگو هم در مبانی و اهداف و هم در قالب و جهت با سایر الگو ها تفاوت دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا