مبانی حقوق و مسؤولیت‌های سیاسی زن با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

 به گزارش سیناپرس به نقل ازایسنا، مقاله "روش‌شناسی و فرایند تدوین الگوی‌های پیشرفت" توسط دکتر شهریار نیازی و "تاملی در منطق ساختاری و پیوند دیالکتیکی نظریه و الگوی پیشرفت (در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی)" توسط دکتر حسین رمضانی ارائه شد.

رمضانی در خصوص این مقاله گفت: این مقاله سعی دارد درکی روشمند و منضبط از مراتب نظری، ارزشی و راهبردی تحقق پیشرفت در راستای تمدن نوین اسلامی ارائه دهد.

وی افزود: از این رو پس از تمایزگذاری میان ابعاد فلسفی و مطالعاتی پیشرفت، چگونگی اتکای ابعاد الگویی پیشرفت را بر نظریه اسلامی پیشرفت تبیین کرده است.

وی ادامه داد: از این جهت ویژگی‌های اساسی پیوند دیالکتیکی نظریه پایه اسلامی پیشرفت و الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی مورد ملاحظه قرار گرفته است.

رمضانی گفت: همچنین سه مقطع اساسی مفهوم سازی، نظریه پردازی و گفتمان سازی را به عنوان مراتب تحقق پیشرفت در ساحت عمومی شناسایی کرده و سپس تبیین کرده است که بسط ارزش‌های اسلامی در حوزه‌های نظری، راهبردی و عملیاتی، از طریق مدیریت خلاق شبکه‌ای بنیادی‌ترین راهکار پیشرفت است.

وی همچنین مهم‌ترین اصول و بایستگی‌های لازم برای نیل به سوی افق تمدن نوین اسلامی را از مجرای پیشرفت در ابعاد مختلف به اختصار توضیح داد.

پس از این مقاله، "روش‌شناسی و رویکرد پردازش سند الگوی پایه پیشرفت" توسط حجت‌الاسلام دکتر احمد آکوچکیان ارائه شده که این مقاله شناخت و ساختار موضوع را گام اول ضروری برای تفاهم بین‌الاذهانی در طراحی سند الگو می‌داند و همچنین سازوکار رشد اندیشه‌ای عنوان شده است.

در این مقاله ساختار تفصیلی سند بر اساس "حیث ساختاری مدل، به لحاظ دیدگاه پایه و اصول حاکم بر سه بخش یاد شده اصل نظریه و نظام، نقشه جامع علم و نقشه جامع علمی" و "حیث فرآیندی پیش رونده و پس رونده و به این قرار سازوکاری، از سطح پارادایمی تا سطح گفتمانی حاکم بر ساختار مزبور" در ماتریسی دووجهی مدنظر است.

در ادامه این نشست مقالات "چالش افق‌گذاری آینده در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" توسط دکتر علیرضا نصرتی، " الگوی پایه پیشرفت، مدلی خطی و یا مدلی پویا" توسط دکتر عباسعلی شاهرودی و "ارائه چارچوب سیستمیک جهت مدیریت برنامه‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" توسط دکتر پیام حنفی زاده ارائه شد.

در حوزه سیاسی_اجتماعی نیز مقالات "تحلیلی فرهنگی اجتماعی قانون گریزی مدنی و عوامل موثر بر شیوع آن" توسط دکتر محسن نیازی، "شبکه مسائل تامین اجتماعی با رویکرد سیستمی و دلالت‌های راهبردی آن در سیاست گذاری اجتماعی" توسط حجت الاسلام ایمان کاظمی مقدم و "مبانی حقوق و مسئولیت‌های سیاسی زن با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" توسط دکتر قدرت‌الله خسروشاهی ارائه شد.

همچنین در ادامه این نشست دکتر علی حسینی مقاله "تحلیل آرای اندیشمندان معاصر در زمینه حدود مشارکت سیاسی زنان در ایران" و دکتر یوسف محمدزاده مقاله "ساختار نظم اجتماعی و پویای آن؛ گمشده الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" را ارائه کردند.

"هویت روستایی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" نیز دیگر مقاله‌ای بود که توسط دکتر مهدی فاتح راد ارائه شد.

در این مقاله، هویت یکی از چالش‌های اصلی فراروی انسان کنونی در جهان روبه توسعه است.

توسعه‌ای که باعث ایحاد تغییراتی بنیادی در اخلاق، شخصیت و طرز فکر افراد شده و می‌شود و آنها را با تغییرات مدنظر خود به جلو می‌برد. در این میان شخصی که جدا از هیاهوی مدرنیته شهری در روستاها زندگی می‌کند نیز از این تغییرات بی نصیب و جدا نمانده و از آن تاثیر پذیرفته است.

از این رو هدف اصلی این تحقیق را بررسی هویت روستایی از دید روستاییان و تبیین جایگاه آن در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تشکیل می‌دهد که با استفاده از روش کیفی به تعداد نمونه 50 نفر بررسی شده است.

در ادامه این نشست مقالاتی اعم از ماهیت و مبانی فرهنگ و نقش اجتماعی آن توسط دکتر شمس‌الدین گودرزی بروجردی، تدوین یک مدل نظری درخصوص تحول معرفتی بر اساس بیانات مقام معظم رهبری توسط دکتر کریم مهری و چرخه نظام‌سازی توحیدی، الگوی حاکمیت و پیشرفت در رهیافت توحیدی با تاکید بر مکتب امام ارائه شد.

همچنین دکتر بهادر قیم مقاله تمدن نوین اسلامی و تعامل با اهل کتاب، مطالعه موردی صابئین مندائی ایران، دکتر احسان‌الله محمدی مقاله مولفه‌های نظم ذهن برای پیشتازی فرهنگی نوین اسلامی در سطح ملی و بین‌المللی و دکتر علی آقاجانی مقاله صورت‌بندی و تأملی در رهیافت‌های قلمرو دین را ارائه کردند.

همچنین در میزگرد دولت اسلامی و عدالت در الگوی پایه پیشرفت مقالاتی اعم از تبیین رویکرد ساختاری به مفهوم عدالت در حوزه تمدن اسلامی توسط دکتر حسن بلخاری قهی، نقش شایسته‌سالاری در عدالت سیاسی و نتایج آن برای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت توسط حجت‌الاسلام سیدکاظم سیدباقری و تحلیل نقش نظام مطلوب مالیاتی در تحقق عدالت اجتماعی در ایران با تاکید بر ساختار مالیات‌ها توسط دکتر حجت ایزدخواستی ارائه شد.

در ادامه این نشست دکتر حجت مبین مقاله راهکارها و تدابیر دسترسی آسان همگانی به نظام قضایی عادلانه، دکتر محمد شبدینی پاشاکی، مقاله کفالت عمومی و ضمانت دولت اسلامی؛ الگوی اسلامی پیشرفت در برقراری عدالت اجتماعی و دکتر سیدمحمدمهدی غمامی مقاله شایسته‌گزینی در نظام حقوق استخدامی ایران و آمریکا را ارائه کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا