3 موضوع اصلی در ترسیم پیشرفت

به گزارش سیناپرس از ایسنا، علیرضا صدرا امروز در ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، با بیان اینکه گفتمان‌سازی، سندنگاری (سندسازی) و الگوسازی پیشرفت سه موضوع اصلی در طراحی الگو است، در توضیح محور اول گفت: با توجه با اینکه خلا نظریه پیشرفت را داشتیم، مبنای اصلی در بحث‌های اولیه حول محور این موضوع است.

رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: البته آنچه که مسلم بوده، این است که طرح مساله پیشرفت فقط مباحث مادی را در برنمی‌گیرد، بلکه هر دو بعد مادی و معنوی، ظاهری و باطنی و کنش و رفتار و ارزش و بینش را مد نظر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه توسعه اقتصادی همراه با توسعه سیاسی، اجتماعی و تعالی معنوی، اخلاقی و فرهنگی مورد نظر است، گفت: نیاز داریم به صورت جدی نظریه سازی و گفتمان‌سازی را در موضوع پیشرفت در دستور کار قرار دهیم تا الگو به خوبی معماری شود.

وی با اشاره به محور دوم (سندسازی و سند نگاری) اظهار کرد: تبیین علمی و ترسیم عملی الگو از جمله مراحل الگوسازی هستند که در این راستا ترویج عمومی الگو در محفل نخبگان، محافل عمومی و در دولت مطرح می‌شود.

صدرا با بیان اینکه محورهای پنج گانه‌ای در مرکز الگو تدوین شده است، گفت: این محورها در معرض نقد افکار نخبگان قرار داده شده که حاصل آن الگوی پایه است.

وی افزود: اصول هر سند و متنی قاعدتا باید محکمات و تفسیرناپذیر باشد، لذا تمام این محورها را در اصول‌هایی می‌توان مطرح کرد.

صدرا همچنین به محور سوم (الگوسازی پیشرفت) اشاره کرد و گفت: نقطه آغاز هر تحول و الگوسازی در کشور تحول دولت است که دولت از دولت همه کاره و هیچ کاره به دولت هادی و معمار تبدیل شود.

وی تاکید کرد: در صورت مطرح شدن این موضوع به نظر می‌رسد که الگوسازی ترسیم شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا