ضرورت بازگشت به فرهنگ، معنویت و خانواده

به گزارش سیناپرس به نقل از ستاد خبری ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، دکتر غلامعلی افروز، استاد دانشگاه تهران و رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، صبح امروز چهارشنبه 13 اردیبهشت ماه، در افتتاحیه این کنفرانس به سخنرانی درباره چگونگی پیشرفت و اهمیت خانواده در روند پیشرفت پرداخت.  

دکتر افروز با اشاره به رسالت اصلی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت: در یک نگاه ساده و در عین حال منطقی و عقلانی، تبیین وضعیت موجود کشور در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، صنعتی، کشاورزی، اقتصادی، فرهنگی و … و ترسیم وضعیت مطلوب کشور در چشم‌اندازهای مختلف، با نگاه آینده پژوهی، در یک تراز جهانی، و آن هم در بستر فرهنگ و ارزش های دینی و اخلاقی رسالت اصلی این مرکز است.

رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت این کار را بسیار سخت و سترگ خواند و گفت: همه فرهیختگان، صاحب نظران و دلسوزان باید برای این منظور تلاش کنند که این الگوی مطلوب به عنوان یک شجره طیبه زیبا، متعادل و متعالی ایجاد شود.

وی افزود: ما نمی خواهیم یکی از شاخه های درخت پیشرفت در حوزه اقتصادی و یا صنعتی فوق العاده رشد کرده باشد و از فرهنگ و ارزش های معنوی و اخلاقی دور بوده باشیم؛ بلکه بایستی پیشرفت در همه شاخه های درخت جامعه تحقق یابد.

دکتر افروز در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر این مطلب که در هر پیشرفتی باورها، نگرش ها و انگیزه ها اساسی ترین نقش را دارند، گفت: مربیان اصلی در جامعه کسانی هستند که فاصله بین توان بالقوه انسان با توان بالفعل او را حداقلی نشان دهند و در این معنا باورها، نگرش ها و انگیزه هایی را که بیشترین نقش را دارند، شکوفا سازند.

این استاد دانشگاه تهران از این جهت ایجاد نگرش مثبت، سازنده و حمایتی در همه نخبگان را ضروری دانست و گفت: بستر رشد باور مثبت و چنین نگرش ارزشمند و تلاش مستمری محیطی مانند خانواده است.

رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: باید این باور مثبت و تلاش‌مداری تبدیل به یک فرهنگ شود و این خانواده‌ها هستند که انتقال‌دهنده ارزش‌های فرهنگی‌اند.

وی با تأکید بر این مطلب که ما بایستی به فرهنگ، معنویت و خانواده بازگردیم، اظهار کرد: خانواده تنها نهاد فطری طبیعی بی‌بدیل و جاودانه بشر است و خالق هستی نیز خانواده‌آفرین و زوج‌آفرین است و ما باید همه مسائل‌مان را در خانواده ببینیم.

دکتر افروز ادامه داد: ما نمی توانیم برای دختران، پسران، مردان، زنان و کهنسالان جداگانه برنامه‌ریزی کنیم، بلکه باید همه را در خانواده ببینیم و برای خانواده بخواهیم.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در اندیشکده خانواده، گفت: ما نباید فقط به کشور خودمان اکتفا کنیم بلکه بایستی در همه حوزه ها و به ویژه حوزه‌های فرهنگی و خانوادگی به همه جهانیان الگوی برتری را ارائه بدهیم.

رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به دچار شدن نهاد خانواده در کشور ما به آسیب‌های جدی، این موضوع را بسیار هشداردهنده توصیف کرد و گفت: هر جا خانواده‌ها خانواده‌هایی متعادل، دل‌آرام و آرمش‌بخش هستند باورهای تلاش‌مدارانه فرزندان نیز بالا می‌رود.

دکتر افروز اظهار کرد: رابطه معناداری میان میزان دل‌آرامی و آرمش‌بخشی والدین و محبوبیت آن‌ها در نزد فرزندان با خلاقیت فرزندان وجود دارد و فرزندان سالم، صالح، پویا، تلاش‌مدار و خلاق آنهایی هستند که در کنار پدر و مادرهای آرامش‌بخش و آرامش‌آفرین زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به احساس آرامش و امنیت به عنوان غایت ازدواج، گفت: امروزه مسئولان در کشورهای غربی این موضوع را دریافته‌اند و تأکید بسیاری دارند که دولت‌ها برنامه‌هایی خانواده‌محور ارائه کنند.

دکتر افروز با اشاره به تمهیدات پیش‌بینی شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصول دهم و بیست و یکم، این اصول را که بر تسهیل ازدواج به‌هنگام و پاسداشت و تحکیم خانواده تأکید دارند، نشان دریات تدوین‌کنندگان قانون اساسی دانست و ضمن تأکید بر اهیمت این موضوع، افزود: اگر ما بخواهیم در تعریف و تحقق الگوی اسلامی ایرانی موفق باشیم ابتدا باید در حوزه فرهنگ کار کنیم.

این استاد دانشگاه تهران رسالت فرهنگی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را فوق العاده مهم توصیف کرد و گفت: در این زمینه توجه به اخلاق، معنویت و به خصوص تعادل و تعالی خانواده و ماندگاری خانواده‌ها فوق‌العاده مهم است.

وی در پایان گفت: تمام تلاش ما این است که خانواده ماندگار داشته باشیم و این خانواده‌ها خاستگاه تربیت، رشد و تعالی کسانی باشد که بتوانند در جامعه و در راستای الگوی پیشرفت با افتخار خدمت کنند و تلاش‌مدارانه به سمت قله و وضعیت مطلوب ترسیم شده در این الگو بروند.  

رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در پایان مجدداً تأکید کرد: پیشرفت به سمت وضع مطلوب بدون بهره‌مندی از نگرش مثبت، باور غنی و تلاش مستمر مقدور و میسور نخواهد شد.

گفتنی است ششمین كنفرانس الگوي اسلامي ايراني پيشرفت با موضوع «تعمیق و تکمیل الگوی پایه پیشرفت » امروز و فردا در محل کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا