ششمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت آغاز شد

در افتتاحیه این همایش دکتر هادی اکبرزاده، دبیر کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: برگزاری سلسله کنفرانس‌های هدفمند در موضوعات مرتبط با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، با مشارکت گسترده و فزاینده اندیشمندان و پژوهشگران برجسته کشور، گامی بلندی در راستای تولید محتوا و تعمیق ادبیات موضوعی دراین حوزه بسیار مهم محسوب می‌شود و نوید بخش ظهور بارقه‌های گفتمان پیشرفت در جامعه علمی و نخبگانی کشور است.

وی افزود: ارایه بیش از یکهزاروسیصد مقاله علمی با حجمی بالغ بر 26000 صفحه از میان انبوه مقالات واصله به شش کنفرانس از سال 1391 تاکنون و مشارکت حدود دوهزار و دویست پژوهشگر حوزه و دانشگاه در تالیف و تدوین این مجموعه مقالات گنجینه علمی ارزشمندی فراروی دست‌اندرکاران طراحی و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت قرار داده است.

دکتر اکبرزاده در ادامه تاکید کرد: این کنفرانس همچون پنج کنفرانس پیشین با استقبال چشمگیر اندیشمندان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه مواجه شده است. در مهلت مقرر تعداد 502 مقاله علمی به دبیرخانه کنفرانس واصل شد که پس از انجام داوری‌های گسترده توسط حدود 80 نفر از شخصیت‌های علمی نهایتاً 342 مقاله پذیرفته شد که از این تعداد 112 مقاله بصورت شفاهی و مابقی به صورت پوستر ارائه خواهد شد.

به گفته دبیر کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ،مقاله‌های شفاهی در چهار سالن بطور موازی و جمعاً در 16 نشست 2 و 5/2 ساعته ارائه خواهند شد. زمان بازدید از مقاله‌های پوستری  امروز از ساعت 04:30 تا05:30 بعد از ظهر و فردا 11 تا 11:30 صبح در نظر گرفته شده است. نویسندگان این مقاله‌ها در این زمان‌ها در محل پوستر حضور دارند و آماده توضیح محتوای مقاله و پاسخگویی به سؤالات خواهند بود.

وی افزود: از آن جا که رساله‌ها و پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی یکی از سازوکارهای موثر تولید محتوا و جهت‌دهی پژوهش کشور محسوب می شوند لذا نمایشگاهی مشتمل بر حدود 150 رساله و پایان نامه مرتبط با الگوی بومی پیشرفت کشور در حاشیه کنفرانس تدارک دیده شده است. این مجموعه رساله ها از بین حدود 900 رساله و پایان‌نامه ثبت شده در سامانه الکترونیکی مرکز برگزیده شده‌اند. ضمناً از بین رساله‌های واصله پس از چند مرحله داوری ده رساله برتر انتخاب شده‌اند که در مراسم اختتامیه کنفرانس مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

دکتر اکبرزاده در ادامه به موضوع هفتمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که در بهار 1397 برگزار خواهد شداشاره کرد و افزود: طی هفته‌های اخیر مورد مشورت همکاران و اعضای اندیشکده‌های مرکز قرار گرفته است. با توجه به اینکه الگوی پایه به عنوان هسته اولیه الگوی پیشرفت کشور طی دو کنفرانس سالانه و نیز در حلقه‌ها و نشست‌های متعدد در معرض نقد و پالایش قرار گرفته است و طی چند ما آینده ویراست جدیدی از آن تدوین و منتشر خواهد شد زمان آن است که جامعه علمی کشور برای پاسخگویی به پرسش‌های اساسی معطوف به مراحل متعالی تر ارتقا الگو به همفکری و مشارکت فراخوانده شود. در این مرحله از فرایند طراحی الگو با مقولاتی نظیر  تعلیم و تربیت ، فرهنگ و علم  مواجه هستیم که شأنیت دوگانه بخشی و فرابخشی دارند. یعنی علاوه بر انکه بخشی از الگو را دربر می گیرند کلیت پیشرفت جامعه و به طبع آن کل الگو رانیزتحت تاثیر قرار می‌دهند. لذا رویکرد تخصصی از منظر این عرصه‌ها ی فراگیر به کل الگو یک ضرورت و از محورهای هفتمین کنفرانس خواهد بود. پرسش دیگری که بایستی در این مرحله از طراحی الگو به آن پرداخته شود به شان و جایگاه الگو و سطح تفصیل آن برمی‌گردد. با توجه به اینکه هدف از تهیه الگو تکمیل نظام برنامه‌ای کشور و رفع خلا هایی  است که در این بخش وجود دارد لذا الگو نبایستی جایگزین دیگر اسناد برنامه‌ای کشور تلقی شود و یا با آنها همپوشانی و تداخل داشته باشد. از این رو بحث در خصوص نسبت الگو با دیگر اسناد برنامه‌ای کشور و روش شناسی تفصیل و تکمیل الگو از دیگر  محورهای کنفرانس هفتم خواهد بود. فرصت را مغتنم شمرده و دکتر اکبرزاده در پایان صحبت هایش از همه اندیشمندان، پژوهشگران و صاحب‌نظران دعوت کرد تا پرداختن به این مباحث اساسی را در برنامه پژوهشی خود قرار دهند.

در ادامه مراسم سه نفر از روسای اندیشکده های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سخنرانی کردند.

دکتر علیرضا صدرا، رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با موضوع «گفتمان سیاسی، امنیتی دفاعی، اقتصادی، تدابیر و آمایش؛ مبادی و محورهای پنج‌گانه» به سخنرانی پرداخت. وی با بیان این که گفتمان پیشرفت ساحت‌های مدنی، اجتماعی و سیاسی را در بر می‌گیرد، اظهار کرد: در این گفتمان، پیشرفت در دو ساحت مادی و معنوی مطرح می‌شود که بر این اساس پیشرفت به معنای توسعه مادی و تعالی معنوی است.

وی ادامه داد: همچنین پیشرفت دو بعد باطنی و ظاهری دارد که در بعد ظاهری امور کنشی و روش بیرونی مورد توجه قرار می‌گیرد و بعد باطنی نیز شامل مؤلفه‌های ارزشی، بینشی و منشی درونی است.

دکتر صدرا  با اشاره به دو ساحتی بودن انسان پیشرو به عنوان محرک و متحرک پیشرفت، گفت: متناظر با همین مطلب، جامعه انسانی و مدنی، به مثابه متعلق و حتی به اعتباری غایت پیشرفت، نیز دوساحتی است و از آنجا که نظام مدنی، اجتماعی و سیاسی انسانی دو ساحتی است، فرایند حرکت پیشرفت در جامعه نیز دوساحتی خواهد بود.

رئیس اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به آیه «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» و با تأکید بر این مطلب که سرنوشت یک جامعه در گرو سرشت آن است، گفت: هدف پیشرفت توسعه اقتصادی، توأمان با تعادل سیاسی، در جهت تعالی فرهنگی، معنوی و اخلاقیست.

سخنران بعدی دکتر غلامعلی افروز، استاد دانشگاه تهران و رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به رسالت اصلی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت: در یک نگاه ساده و در عین حال منطقی و عقلانی، تبیین وضعیت موجود کشور در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، صنعتی، کشاورزی، اقتصادی، فرهنگی و … و ترسیم وضعیت مطلوب کشور در چشم‌اندازهای مختلف، با نگاه آینده پژوهی، در یک تراز جهانی و آن هم در بستر فرهنگ و ارزش های دینی و اخلاقی رسالت اصلی این مرکز است.

وی این کار را بسیار سخت و سترگ خواند و گفت: همه فرهیختگان، صاحب نظران و دلسوزان باید برای این منظور تلاش کنند که این الگوی مطلوب به عنوان یک شجره طیبه زیبا، متعادل و متعالی ایجاد شود.

وی افزود: ما نمی خواهیم یکی از شاخه های درخت پیشرفت در حوزه اقتصادی و یا صنعتی فوق العاده رشد کرده باشد و از فرهنگ و ارزش های معنوی و اخلاقی دور بوده باشیم؛ بلکه بایستی به صورت مجموعه ای و در همه شاخه های درخت این پیشرفت تحقق یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر این مطلب که در هر پیشرفتی باورها، نگرش ها و انگیزه ها اساسی ترین نقشی را دارند، گفت: مربیان اصلی در جامعه کسانی هستند که فاصله بین توان بالقوه انسان با توان بالعفل او را حداقل نشان دهند و در این معنا باورها، نگرش ها و انگیزه هایی را که بیشترین نقش را دارند، شکوفا سازند.

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامیبه عنوان آخرین سخنران مراسم افتتاحیه سخنان خود با موضوع "تبیین و تشریح ویژگی‌های الگوی پایه‌ای پیشرفت" با بیان این موضوع که باید به موضوعات دینی و کشوری را به طور همزمان در نظر بگیریم آغاز کردند.

ایشان در ادامه ویژگی‌های چنین سند الگویی را در چند محور الگویی بر اساس تعریف اسلام (دینی جامع، جهانی و جاودان)،از حیث معرفتی منتبق بر اهداف اولیه، میانی (رفع موانع)، و نهایی (قرب الی الله) باشد، آنچه تنظیم می‌شود براساس شریعت و سازگار با دانش فقهی باشد، معنویت و اخلاق با ید همچون لباسی سرتاسر الگو را بپوشاند، در اسناد پایه و همچنین طرح‌ها و مصوبات موانع در نظر گرفته شوند و باید الگویی بومی آماده کنیم و به جهان عرضه نماییم معرفی نمودند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا