انعقاد تفاهم‌نامه وزارت علوم با معاونت علمی و سازمان انرژی اتمی

محمد فرهادی روز سه شنبه در مراسم رونمایی از سامانه ساعت( سامانه عرضه و تقاضای پژوهش) در محل پژوهشگاه ایرانداک 
گفت: تاسیس و راه اندازی مرکز ملی لیزر و گداخت هسته ای از مراکز مورد نیاز کشور بود که پس از مدت ها، امروز با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در قالب یک تفاهم نامه شکل اجرایی به خود گرفت.
فرهادی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ابلاغ آیین نامه اخلاقی پژوهش در سال گذشته، گفت: اخلاق از مسائلی است که باید در تحقیقات نیز مد نظر قرار گیرد و مکانی برای اخذ مجوز نیز برای برخی تحقیقات وجود داشته باشد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با اشاره به تشکیل شوراهای پژوهشی در استان ها و با محوریت استانداری ها، افزود: سامانه پژوهشی عرضه و تقاضا علاوه بر کمک به آمایش سرزمینی در تصمیم گری های درست دولتمردان نیز دخیل است.
وی سامانه ساعت را موجب تسهیل رهگیری عرضه و تقاضا برای پژوهش عنوان کرد و افزود: این سامانه از انجام کارهای تکراری، پراکنده و غیر کاربردی جلوگیری می کند.
فرهادی در جمع خبرنگاران و در پاسخ سوالی در زمینه افزایش امکانات رفاهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز گفت: کمک های معیشتی، انواع و اقسام وام های دانشجویی، افزایش فضای سلامتی، تعمیر و بازسازی خوابگاه ها و ساخت خوابگاه ها با کمک خیرین و بخش خصوصی بخش از امکاناتی است که در اختیار دانشجویان قرار گرفته است.
وی در خصوص ارسال اسامی سرپرستان دانشگاه ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز افزود: طبق روال کارها انجام می شود و ما اسامی را به مرور به شورا ارسال می کنیم.
سامانه عرضه و تقاضای پژوهش (ساعت) امروز پس از طی دوره آزمایشی 9 ماهه امروز توسط وزیر علوم رونمایی شد.
این سامانه بر پایة مصوبة نهم نوزدهمین جلسة شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری که در اسفند ماه 1395 ابلاغ گردید، طراحی و راه‌اندازی شد و به استناد تبصره یک این مصوبه، «دستگاه‌های اجرایی برای اجرای طرح‌های پژوهشی خود، ملزم به ثبت طرح‌ها در سامانة عرضه و تقاضای پژوهش هستند.»
این سامانه در گام نخست، پیوند میان پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی را با نیازهای پژوهشی سازمان‌ها دنبال می‌کند. این پیوند با یک پایگاه روزآمد و جامع از تقاضای پژوهش (نیازها و حمایت‌ها) و عرضة پژوهش (توانمندی‌ها و نیاز به حمایت) پشتیبانی می‌شود.
همچنین، سازمان‌ها می‌توانند در این سامانه، درخواست‌ها و حمایت‌های خود را به آگاهی پژوهشگران برسانند که محور و موضوع پژوهش، تأمین منابع مالی، خدمات مشاوره، تأمین تجهیزات و سخت‌افزار، تأمین اطلاعات و مانند آنها را در بر دارد.
از سوی دیگر، دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌توانند توانمندی‌ها و گرایش‌های پژوهشی خود را به همراه حمایت‌هایی که برای پی‌گیری آنها نیاز دارند، به آگاهی سازمان‌ها برسانند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا