تلاش کنجکاوی برای نشانه های وجود آب در مریخ ادامه دارد

همانند شواهدی که نشان می داد در گذشته آب روی سطح این سیاره موجود بوده است. اما اکنون محققان بیان کرده اند که در زیر سطح این سیاره مقادیر میکروسکوپیکی از آب در حال گسترش , جا به جایی و تبخیر است.

آخرین مطالعات انجام شده روی این موضوع به تحقیقات سازمان ناسا که با استفاده از مریخ پیمای فینیکس در سال 2008 انجام شد بر می گردد. تحقیقاتی که طی آن محققان موفق به کشف نمک پرکلرات در خاک مریخ شدند. طی سالیان طولانی تصور می شد که این نمک ها نشانه ای از وجود جریان های گذرا در مریخ هستند اما هم اکنون محققان دریافته اند که این نمک ها به علت جذب بخار آب  توسط اتمسفر مریخ  طی فصول معینی بوجود آمده اند.

محققان بعد از مشاهده و زیر نظر گرفتن مقادیر رطوبت و دما در طول یک سال مریخی ( معادل 687 روز زمینی ) به نتایج فوق رسیده اند. همان طور که این داده ها نشان می دهند تحت شرایط مساعد بخار آب توسط نمک ها جذب می شود و این امر باعث کاهش درجه انجماد و رخ دادن پدیده میعان  قبل از تبخیر شدن در هنگام طلوع خورشید می شود.

این پروسه فرایند آب شدن نام داشته و بستگی به میزان رطوبت موجود در هوا دارد. زمانی که این رطوبت نسبی از حد معینی می گذرد نمک پر کلرات به میزان کافی مولکول های آب جذب می کند تا به حالت مایع در بیاید.

به گفته محققان حتی با وجود مایعات اشباع شده با نمک که زیر سطح بیرونی سیاره وجود دارند هوای بسیار سرد این سیاره تعیین کننده وجود حیات میکروبی بوده اما وجود این مایعات همچنان پارامتر با ارزش و مهمی به حساب می آید.

همان طور که می دانیم شرایط کنونی سطح مریخ به سختی برای زندگی میکروبی مناسب بوده اما وجود ذرات مایع اشباع در مریخ به معنای افزایش احتمال حیات در این سیاره است.

منطقه ای به  نام Gale Crater در مریخ وجود دارد که احتمال تشکیل ذرات اشباع در آن در مقایسه با نواحی مرتفع تر بسیار کمتر است. بنابراین اگر ذره اشباعی در آنجا یافت شود بدان معناست که در سایر نواحی نیز امکان تشکیل این ذرات اشباع وجود دارد.