فناوری جدید برای خنک کردن گوشی های هوشمند

شرکت فوجیتسو به تازگی شروع به کار روی یک سیستم خنک کننده که ضخامتی کمتر از 1 میلی متر دارد و با چرخش مایع خنک کننده کار می کند کرده که به نسل های آینده گوشی های هوشمند برای خنک نگه داشتن دستگاه کمک می کند.

در سیستم های کنونی خنک نگه داشتن گوشی های هوشمند از صفحاتی که رسانای حرارتی بوده و از جنس موادی مانند گرافیت هستند استفاده می شود. طبق گفته شرکت فوجیتسو سیستم های کنونی با پیشرفت های آتی در تکنولوژی تلفن های همراه ناکارآمد خواهند بود به این دلیل که تولید کنندگان گوشی های هوشمند با پیشرفت تکنولوژی علاقه مند به هر چه نازک تر کردن گوشی های همراه هستند و این کاهش ضخامت به معنای افزایش درجه حرارت دستگاه و پیچیده تر شدن تکنولوژی به کار رفته در آنها است.

اینجا جایی است که نقش سیستم خنک کننده چرخشی پر رنگ تر می شود. تکنولوژی که شرکت فوجیتسو بنا دارد جایگزین سیستم کنونی کند.

سیستم مورد نظر مداری کاملا بسته بوده که یک دستگاه بخار در نزدیکی محلی که ایجاد حرارت می کند (مثل CPU) قرار دارد و همچنین در نقاط خنک تر گوشی هوشمند یک کندانسور قرار داشته و این دو توسط لوله های بسیار باریک و کوچکی به یکدیگر متصل هستند و تشکیل یک چرخه بسته می دهند.

دستگاه بخار از شش ورقه مسی با ضخامت 0.1 میلی متر تشکیل شده که با الگویی سطح آنها سوراخ کاری شده است. مایع خنک کننده از این سوراخ ها بالا آمده و در نتیجه حرارت موجود در دستگاه به شکل بخار در می آید. این بخار از طریق لوله های انتقال به کندانسور برده می شود جایی که به علت خنک بودن و داشتن درجه حرارت به مراتب پایین تر از دستگاه بخار پدیده میعان در آنجا اتفاق می افتد و آب بخار شده سریعا به حالت مایع باز می گردد. مایع خنک کننده برای تکرار این چرخه مجددا بوسیله لوله های تعبیه شده به سمت دستگاه بخار باز گردانده می شود.

از آنجاکه حرکت مایع درون لوله ها به وسیله پدیده مویینگی انجام می گیرد گوشی هوشمند در هر جهتی که قرار گرفته باشد این سیستم همانند قبل به کار خود ادامه داده و از حرکت باز نمی ایستد.

شرکت فوجیتسو در حال برنامه ریزی برای ارائه نمونه اولیه این سیستم تا سال 2017 است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا