تست تنفس: راه جدید تشخیص و پیش بینی سرطان معده

سرطان معده  (gastric cancer) نوعی سرطان است و شایع‌ترین فرم آن، آدنوکارسینوم یا سرطان غددی در معده است. سرطان معده را می‌توان رشد بدون کنترل سلول‌های بدخیم در معده دانست. سایر فرم‌های کمتر شایع سرطان معده، شامل لنفوما (سرطان درگیر کننده ی سیستم لنفاوی) و سارکوما (سرطان بافت هم ‌بند مانند عضله، چربی یا عروق خونی) است. سرطان معده سالیانه باعث مرگ حدود یک میلیون نفر در سرتاسر جهان می‌شود.

این بیماری باعث مرگ افراد بسیاری در سرتاسر جهان می‌شود. شیوع این بیماری در مردان دوبرابر زنان است و چهارمین سرطان شایع در جهان محسوب می‌گردد.

سرطان معده در مردان پس از سرطان ریه شایعترین سرطان است حال آنکه در زنان سرطان پستان شایع ترین سرطان به شمار می‌آید. علائم و نشانه‌های اولیه سرطان معده گول زننده و مشابه ناراحتیهای گوارشی است به طوریکه افراد سعی دارند با پرهیز غذایی و درمان خودسرانه بهبود پیدا کنندکاهش وزن و بی‌اشتهایی علامت مهمی در تشخیص سرطان معده است. در مراحل اولیه ناراحتیهای گوارشی چون تهوع، بی اشتهایی، کاهش وزن، درد ملایم و متناوب و در مراحل پیشرفته وجود خون در مدفوع و مدفوع سیاه رنگ (ملنا) و در مراحل پیشرفته تر استفراغ خونی بروز می‌کند. از دیگر علایم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: احساس خستگی، عدم هضم غذاو پس از بزرگ شدن غده دردهای پیاپی در معده و از نشانه‌های سرطان معده می‌باشد.

بر اساس مطالعه اخیر، تست طراحی شده می تواند تغییرات بسیار کم در ترکیبات دستگاه گوارش را در بازدم افراد شناسایی کند. محققان همچنین دریافتند که با توجه به این تکنولوژی که بسیار دقیق است، می توانند تغییرات پیش از سرطان را نیز شناسایی و به این ترتیب احتمال وقوع سرطان معده را پیش بینی کنند.

محققان افزودند که اهمیت این تست غیر تهاجمی بودن، استفاده آسان، تشخیص سریع و هزینه کم آن است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا