کشف قدیمی ترین ابزار ساخته شده توسط انسان

در جریان نشست سالانه جامعه انسان دیرینه شناسی Paleoanthropology Society در سانفرانسیکوی کالیفرنیا ، سونیا هارمند  Sonia Harmand ، پژوهشگر دانشگاه استونی بروک Stony Brook University ، رسما اعلام کرد که موفق به کشف ابزارهای سنگی باستانی با قدمت 3 میلیون و 300 هزار سال شده است . این ابزارهای ساخته شده توسط انسان های اولیه در سایت باستانی Lomekwi 3 به دست آمده اند .

این پژوهشگر و تیم همراه وی در سال 2011 میلادی به مناطق غربی دریاچه تورکانا Turkana در کشور کنیا سفر می کنند . این منطقه ، محل کشف بقایای انسان موسوم به کنیانتروپوس پلاتیوپس  Kenyanthropus platyops   است که در مورد آن بحث های متعدد و جنجالی در محافل علمی جهان رخ داد . وی در بررسی های میدانی انجام شده ، موفق به کشف تعدادی ابزار سنگی در خاک های سطحی این منطقه شده و در ادامه و با انجام کاووش های باستان شناسی و حفاری در این محل ، بیست سندان سنگی ، تکه سنگ های مادر ، تیغه های سنگی شامل تیغه هائی که کاملا با سنگ مادر کشف شده تطابق داشت ، به دست امد .

سونیا هارمند در این رابطه گفت : " بررسی های علمی انجام شده نشان می دهد که این سنگ ها دقیقا بر اثر ضربه های مصنوعی از بدنه سنگ اصلی جدا شده و ماحصل شکست طبیعی و تصادفی سنگ ها نیستند . "

گفتنی است تمامی این سنگ ها مورد مطالعه قرار گرفته و هر یک نشان دهنده سبک ویژه ابزار سازی خود هستند . این ابزارهای سنگی برای میلیون ها سال در میان گل و لای و رسوبات منطقه باقی مانده و پس از کشف ، مورد آزمایش و آنالیز قرار گرفتند . در این آزمایش ها از تکنیک مغناطیس باستانی paleomagnetic techniques استفاده شده است .

پیش از این و بر اساس اطلاعات باستان شناسانه ، ابزارهای الدوان oldowan که دارای 2 میلیون و 600 هزار سال پیشینه بوده و در منطقه گونا Gona در کشور اتیوپی کشف شده بودند ، به عنوان قدیمی ترین ابزارهای سنگی ساخته شده توسط بشر شناخته می شد .

بر این اساس ، ابزارهای سنگی کشف شده در کنیا به عنوان قدیمی ترین ابزارهای سنگی ساخته شده توسط بشر شناخته شده و بررسی ها و آزمایش های انجام شده روی ان نشان می دهد که این ابزار نمی تواند توسط انسان های مدرن ساخته شده باشد و به احتمال قوی این ابزارهای سنگی توسط گونه ای از آسترالوپیتیکوس ها (australopithecines ) یا انسان های کنیا آنتروپوس Kenyanthropus ساخته شده اند .  آسترالو پیتیکوس ها نوعی از انسان های اولیه بودند که میلیون ها سال پیش در آفریقا زندگی می کردند .

لازم به توضیح است که شرح کامل این گزارش در وب سایت علوم Science منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا